Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 16, No. 6 (2010) open journal systems 


การใช้กิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการยอมรับความหลากหลาย วัฒนธรรมของนักเรียน
ชั้นประถมศึกษา จังหวัดปัตตานี

Using Art Activities to Promote Respect for Cultural Diversity of Elementary School Students, Pattani Province


บัญญัติ ยงย่วน
ชัยวัฒน์ ผดุงพงษ์

Banyat Yongyuan
Chaiwat Padungpong


Abstract
The objective of this research was to study the effect of using art activities in the different types of classrooms on respect for cultural diversity of elementary school students in Pattani province. The sample of this research consisted of 114 elementary school students studying at grades five of the academic years 2006 in Muang district of Pattani province. They were chosen through multi-stage sampling. These elementary school students were from four classroom types: 1) Buddhist and Muslim classroom which was treated with multicultural art activities 2) Buddhist and Muslim classroom which was treated with traditional art activities 3) Muslim classroom which was treated with multicultural art activities, and 4) Muslim classroom which was treated with traditional art activities. The research design was the Pretest - Posttest Control group in Factorial Design. The research instruments were 1) plans in organizing multicultural art activities 2) plans in organizing traditional art activities and 3) cultural diversity respect inventory. Data analysis was carried out by using means, standard deviations, one - way analysis of variance, and two - way analysis of variance. Results showed that there were interactive effects between art activities and classroom components at the significant level of .05 as follows: 1) The respect for cultural diversity of the students treated with multicultural art activities from Muslim classroom was higher than those treated with traditional art activities from Muslim classroom. 2) The respect for cultural diversity of the students from the Muslim classroom treated with multicultural art activities was higher than those from Buddhist - Muslim classroom treated with the same kind of activities: multicultural art activities.

Keywords: elementary school students, multicultural art activities, Pattani province, respect for cultural diversity

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้กิจกรรมศิลปะในบริบทที่องค์ประกอบของห้องเรียน ตา่ งกันที่สง่ ผลตอ่ การยอมรับความหลากหลายวัฒนธรรมของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปที ี่ 5 จังหวัดปตั ตานี กลุม่ ตัวอยา่ ง ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ของโรงเรียนในเขตอำเภอเมืองปัตตานี ประจำปีการศึกษา 2549 จำนวน 114 คน ซึ่งไดม้ าโดยการสุม่ แบบหลายขั้นตอน ประกอบดว้ ยหอ้ งเรียน จำนวน 4 หอ้ ง ดังนี้ 1) หอ้ งเรียน ไทยพุทธ-ไทยมุสลิมที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรม 2) ห้องเรียนไทยพุทธ-ไทยมุสลิมที่เข้าร่วมกิจกรรม ศิลปะแบบปกติ 3) ห้องเรียนไทยมุสลิมล้วนที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรม 4) ห้องเรียนไทยมุสลิมล้วน ที่เขา้ รว่ มกิจกรรมศิลปะแบบปกติ แบบแผนการทดลอง คือ แบบพหุเหตุปจั จัย แบบมีกลุม่ ควบคุม มีการทดสอบกอ่ น และหลังการทดลองที่มีตัวแปรอิสระ 2 ตัว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรม 2) แผนการจัดกิจกรรมศิลปะแบบปกติ และ 3) แบบวัดการยอมรับความหลากหลายวัฒนธรรม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว และการวิเคราะห์ ความแปรปรวนแบบสองทาง ผลการวิจัยพบว่า มีกิริยาร่วมระหว่างกิจกรรมศิลปะและองค์ประกอบของห้องเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ดังนี้ 1) นักเรียนห้องเรียนไทยมุสลิมล้วนที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรม ยอมรับความหลากหลายวัฒนธรรมสูงกว่านักเรียนจากห้องเรียนไทยมุสลิมล้วนที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบปกติ 2) นักเรียนที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรมจากห้องเรียนไทยมุสลิมล้วนยอมรับความหลากหลาย วัฒนธรรมสูงกว่านักเรียนที่เข้าร่วมกิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรมจากห้องเรียนไทยพุทธ-ไทยมุสลิม

คำสำคัญ: การยอมรับความหลากหลายพหุวัฒนธรรม, กิจกรรมศิลปะแบบพหุวัฒนธรรม, จังหวัดปัตตานี, นักเรียนระดับประถมศึกษา__


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548