Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 14, No. 2 (2008) open journal systems 


ปัจจัยที่มีความสำคัญกับการตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ของผู้บริโภคในจังหวัดนครศรีธรรมราช
The Important Factors in Consumers’ Purchasing Decision Making of One Tambon One Product Goods in Nakhon Sri Thammarat Province


ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์, สำนักวิชาการจัดการ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์

Siwarit Pongsakornrungsilp, School of Management, Walailak University


Abstract
This research aimed to study the purchasing behaviors and the important factors in purchasing decision making of OTOP goods in Nakhon Sri Thammarat, and to compare the purchasing decision making factors between consumers with the different purchasing behaviors. Data was collected by sending questionnaires to consumers and 400 completed replies were received. The statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and ANOVA. The results of the study showed that most consumers bought fresh and preserved food, the reason for purchasing was made from the local wisdom, and the place for purchasing was the OTOP trade fairs. The purchasing decision making factors were product quality, marketing channel, packaging, brand, and continuous new-product presentation, respectively. From different reference groups, consumers had different objective, frequency, and satisfaction in purchasing. They also had a significant difference with the importance of the purchasing decision making factors at the significant level of 0.05.

Keywords: community business, local wisdom, marketing mix, Nakhon Sri Thammarat, OTOP, purchasing behavior

บทคัดย่อ
การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการซื้อและปัจจัยที่มีความสำคัญกับการตัดสินใจ ซื้อสินค้า หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภคในจังหวัดนครศรีธรรมราช ตลอดจนเปรียบเทียบปัจจัยที่มีความสำคัญกับ การตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภคที่มีพฤติกรรมการซื้อที่แตกต่างกัน โดยเก็บรวบรวมข้อมูล ด้วยแบบสอบถาม จำนวน 400 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบ สมมติฐานด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เคยซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่ง ผลิตภัณฑ์ โดยซื้อสินค้าประเภทผลิตภัณฑ์อาหารสดและอาหารแปรรูปมากที่สุด ส่วนใหญ่ให้เหตุผลในการซื้อว่าเป็น ผลิตภัณฑ์ที่ผลิตจากภูมิปัญญาท้องถิ่น และซื้อจากงานแสดงสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์เป็นส่วนใหญ่ สำหรับปัจจัย ที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อ 5 อันดับต้น ได้แก่ ด้านคุณภาพของผลิตภัณฑ์ ช่องทางการจัดจำหน่าย บรรจุภัณฑ์ ตราสินค้า และการแนะนำผลิตภัณฑ์ใหม่อย่างต่อเนื่อง และพบว่าผู้บริโภคที่มีกลุ่มอ้างอิง วัตถุประสงค์ในการซื้อ ความถี่ ในการซื้อ และความพึงพอใจในการซื้อที่แตกต่างกันมีปัจจัยที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่ง ผลิตภัณฑ์ที่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.05

คำสำคัญ: ธุรกิจชุมชน, นครศรีธรรมราช, พฤติกรรมการซื้อ, ภูมิปัญญาท้องถิ่น, ส่วนประสมทางการตลาด, หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548