พงศกรรังศิลป์, ., & Pongsakornrungsilp, <. (2008, July 16). ปัจจัยที่มีความสำคัญกับการตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ของผู้บริโภคในจังหวัดนครศรีธรรมราช
The Important Factors in Consumers’ Purchasing Decision Making of One Tambon One Product Goods in Nakhon Sri Thammarat Province. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 14(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=529.

ปัจจัยที่มีความสำคัญกับการตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ของผู้บริโภคในจังหวัดนครศรีธรรมราช
The Important Factors in Consumers’ Purchasing Decision Making of One Tambon One Product Goods in Nakhon Sri Thammarat Province

ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์, สำนักวิชาการจัดการ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์

Siwarit Pongsakornrungsilp, School of Management, Walailak University

Abstract

This research aimed to study the purchasing behaviors and the important factors in purchasing decision making of OTOP goods in Nakhon Sri Thammarat, and to compare the purchasing decision making factors between consumers with the different purchasing behaviors. Data was collected by sending questionnaires to consumers and 400 completed replies were received. The statistics used in data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and ANOVA. The results of the study showed that most consumers bought fresh and preserved food, the reason for purchasing was made from the local wisdom, and the place for purchasing was the OTOP trade fairs. The purchasing decision making factors were product quality, marketing channel, packaging, brand, and continuous new-product presentation, respectively. From different reference groups, consumers had different objective, frequency, and satisfaction in purchasing. They also had a significant difference with the importance of the purchasing decision making factors at the significant level of 0.05.

Keywords: community business, local wisdom, marketing mix, Nakhon Sri Thammarat, OTOP, purchasing behavior

บทคัดย่อ
การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการซื้อและปัจจัยที่มีความสำคัญกับการตัดสินใจ ซื้อสินค้า หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภคในจังหวัดนครศรีธรรมราช ตลอดจนเปรียบเทียบปัจจัยที่มีความสำคัญกับ การตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภคที่มีพฤติกรรมการซื้อที่แตกต่างกัน โดยเก็บรวบรวมข้อมูล ด้วยแบบสอบถาม จำนวน 400 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบ สมมติฐานด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เคยซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่ง ผลิตภัณฑ์ โดยซื้อสินค้าประเภทผลิตภัณฑ์อาหารสดและอาหารแปรรูปมากที่สุด ส่วนใหญ่ให้เหตุผลในการซื้อว่าเป็น ผลิตภัณฑ์ที่ผลิตจากภูมิปัญญาท้องถิ่น และซื้อจากงานแสดงสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์เป็นส่วนใหญ่ สำหรับปัจจัย ที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อ 5 อันดับต้น ได้แก่ ด้านคุณภาพของผลิตภัณฑ์ ช่องทางการจัดจำหน่าย บรรจุภัณฑ์ ตราสินค้า และการแนะนำผลิตภัณฑ์ใหม่อย่างต่อเนื่อง และพบว่าผู้บริโภคที่มีกลุ่มอ้างอิง วัตถุประสงค์ในการซื้อ ความถี่ ในการซื้อ และความพึงพอใจในการซื้อที่แตกต่างกันมีปัจจัยที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่ง ผลิตภัณฑ์ที่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.05

คำสำคัญ: ธุรกิจชุมชน, นครศรีธรรมราช, พฤติกรรมการซื้อ, ภูมิปัญญาท้องถิ่น, ส่วนประสมทางการตลาด, หนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=529