Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 11, No. 5 (2005) open journal systems 


การสำรวจแนวคิดของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 เรื่องแรงและการเคลื่อนที่
Exploring Third-Year Pre-service Physics Teachers’ Concepts of Force and Motion


ขจรศักดิ์ บัวระพันธ์ เพ็ญจันทร์ ซิงห์
และ วรรณทิพา รอดแรงค้า
Khajornsak Buaraphan
Penchantr Singh and Vantipa Roadrangka


Abstract
To explore the concepts of force and motion of third-year physics student teachers and categorize those concepts by comparing with scientific concepts, 13 third-year physics student teachers from two Rajabhat Universities in the central part of Thailand were interviewed, using the Interview-About-Instance (IAI) technique. It was found that their concepts of force and motion varied from scientific concepts, partial scientific concepts, to altered concepts. Their partial scientific concepts neglecting some kinds of abstract forces (i.e. force of gravity, force of friction and reaction force) may stem from their human-centred viewpoint. The altered concepts most frequently found were the impetus concept and force-implies-motion concept.

Keywords: altered concept, force and motion, physics student teachers, scientific concept

บทคัดย่อ
เพื่อสำรวจแนวคิดของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 เรื่องแรงและการเคลื่อนที่ และจำแนกแนวคิดดังกล่าวโดยเปรียบเทียบกับแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ ผู้วิจัยสัมภาษณ์นักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 จำนวน 13 คน จากมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคกลาง 2 แห่ง โดยใช้การสัมภาษณ์แบบใช้ภาพเขียนลายเส้นประกอบ ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 มีแนวคิดที่หลากหลาย ตั้งแต่แนวคิดทางวิทยาศาสตร์ แนวคิดทางวิทยาศาสตร์แบบไม่สมบูรณ์ จนถึงแนวคิดคลาดเคลื่อนจากแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ แนวคิดทางวิทยาศาสตร์แบบไม่สมบูรณ์ซึ่งละเลยแรงบางชนิดที่กระทำต่อวัตถุ เช่น แรงโน้มถ่วง แรงเสียดทาน และแรงปฏิกิริยา อาจเกิดจากการที่นักศึกษามีมุมมองที่ยึดตนเองเป็นสำคัญ แนวคิดคลาดเคลื่อนจากแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ที่พบบ่อย คือ แนวคิดเรื่องแรงขับดันภายในของวัตถุ และแนวคิดเรื่องแรงแสดงนัยของการเคลื่อนที่ของวัตถุ

คำสำคัญ: นักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์, แนวคิดคลาดเคลื่อนจากแนวคิดทางวิทยาศาสตร์, แนวคิดทางวิทยาศาสตร์, แรงและการเคลื่อนที่


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548