Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 10, No. 2 (2004) open journal systems 


ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับส่วนประสมทางการตลาดสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Factors Relating to the Marketing Mix of One-Tumbon-One-Product Goods (OTOP) in Three Southern Border Provinces


ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์ ญาลดา พรประเสริฐ
และ สุชาติ ฉันสำราญ
Siwarit Pongsakornrungsilp
Yalada Pornpresert and Suchart Chansamran


Abstract
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมการซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภค 2) ศึกษาการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภค 3) ศึกษาปัจจัยต่างๆที่มีความสัมพันธ์ต่อส่วนประสมทางการตลาดสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภค และ 4) เปรียบเทียบความแตกต่างในการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภคที่มีปริมาณการซื้อสินค้าแตกต่างกัน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยส่งแบบสอบถามไปยังผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งตำบลในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ได้รับแบบสอบถามคืนจำนวน 363 คน ผลการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ซื้อสินค้าโดยซื้อสินค้าประเภทอาหารและการแปรรูปมากที่สุด สำหรับส่วนประสมทางการตลาดด้านราคา และการจัดจำหน่าย ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับมาก โดยส่วนประสมทางการตลาดด้านการส่งเสริมการตลาด และผลิตภัณฑ์ ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับปานกลาง ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ลักษณะส่วนบุคคลมีความสัมพันธ์กับการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาด และผู้บริโภคที่มีปริมาณการซื้อสินค้าแตกต่างกันจะให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และการส่งเสริมการตลาดที่แตกต่างกัน

คำสำคัญ: พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ, สินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ , ส่วนประสมทางการตลาด

Abstract
The study is aimed to explore the purchasing behavior of consumers on one-tumbon-one-product (OTOP) goods, rating the importance of the marketing mix of OTOP goods, factors relating to the marketing mix of OTOP goods, and the difference in rating the importance of the marketing mix of OTOP goods with the purchase quantity. Data was collected by sending questionnaires to consumers who buy OTOP goods in three southern border provinces (Yala, Pattanee, Narathiwat) and 363 were received. The results of the study showed that most consumers bought fresh and preserved food. The marketing mix, rating by the consumers found that pricing and distributing factors ware important in the high level . However, promotion and product factors ware important in the moderate level. The findings of the study also indicatied that the consumers' characters such had statistically significant correlation with the the marketing mix of one-tumbon-one-product goods of consumers. The consumers who differ in purchasing quantity, have a significant difference with the product and promotion factors .

Keywords : Marketing mix, One-Tumbon-One-Product Goods, OTOP, purchasing behavior


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548