ญาลดา พรประเสริฐ, .,
Siwarit Pongsakornrungsilp, ., & and Suchart Chansamran, Y. (2004, September 14). ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับส่วนประสมทางการตลาดสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Factors Relating to the Marketing Mix of One-Tumbon-One-Product Goods (OTOP) in Three Southern Border Provinces. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 10(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=125.

ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับส่วนประสมทางการตลาดสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Factors Relating to the Marketing Mix of One-Tumbon-One-Product Goods (OTOP) in Three Southern Border Provinces

ศิวฤทธิ์ พงศกรรังศิลป์ ญาลดา พรประเสริฐ,
และ สุชาติ ฉันสำราญ
Siwarit Pongsakornrungsilp,
Yalada Pornpresert and Suchart Chansamran,

Abstract

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมการซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภค 2) ศึกษาการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภค 3) ศึกษาปัจจัยต่างๆที่มีความสัมพันธ์ต่อส่วนประสมทางการตลาดสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ของผู้บริโภค และ 4) เปรียบเทียบความแตกต่างในการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดของผู้บริโภคที่มีปริมาณการซื้อสินค้าแตกต่างกัน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยส่งแบบสอบถามไปยังผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งตำบลในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ได้รับแบบสอบถามคืนจำนวน 363 คน ผลการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ซื้อสินค้าโดยซื้อสินค้าประเภทอาหารและการแปรรูปมากที่สุด สำหรับส่วนประสมทางการตลาดด้านราคา และการจัดจำหน่าย ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับมาก โดยส่วนประสมทางการตลาดด้านการส่งเสริมการตลาด และผลิตภัณฑ์ ผู้บริโภคให้ความสำคัญในระดับปานกลาง ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ลักษณะส่วนบุคคลมีความสัมพันธ์กับการให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาด และผู้บริโภคที่มีปริมาณการซื้อสินค้าแตกต่างกันจะให้ความสำคัญกับส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และการส่งเสริมการตลาดที่แตกต่างกัน

คำสำคัญ: พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ, สินค้าหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ , ส่วนประสมทางการตลาด

Abstract
The study is aimed to explore the purchasing behavior of consumers on one-tumbon-one-product (OTOP) goods, rating the importance of the marketing mix of OTOP goods, factors relating to the marketing mix of OTOP goods, and the difference in rating the importance of the marketing mix of OTOP goods with the purchase quantity. Data was collected by sending questionnaires to consumers who buy OTOP goods in three southern border provinces (Yala, Pattanee, Narathiwat) and 363 were received. The results of the study showed that most consumers bought fresh and preserved food. The marketing mix, rating by the consumers found that pricing and distributing factors ware important in the high level . However, promotion and product factors ware important in the moderate level. The findings of the study also indicatied that the consumers' characters such had statistically significant correlation with the the marketing mix of one-tumbon-one-product goods of consumers. The consumers who differ in purchasing quantity, have a significant difference with the product and promotion factors .

Keywords : Marketing mix, One-Tumbon-One-Product Goods, OTOP, purchasing behavior

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=125