Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 20, No. 2 (2014) open journal systems 


คุณลักษณะด้านจิตพิสัยส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน จริงหรือ?
Are the Affective Domain Characteristics Related to Students’ Academic Achievement?


เกษตรชัย และหีม, ภาควิชาสารัตถศึกษา คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Kasetchai Laeheem, Department of Educational Foundation, Faculty of Liberal Arts, Prince of Songkla


Abstract
This paper aims to present the analysis and synthesis of the concepts, theories, and research of affective domain characteristics related to academic achievement of students. The study found that the eight characteristics of affective domain, namely achievement motivation, study attitudes, learning behavior, anxiety, self confidence, self discipline, adjustment, and responsibility were related to students’ academic achievement.

Keywords: academic achievement, affective domain characteristics, students

บทคัดย่อ
บทความนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อนำ เสนอการ วิเคราะห์สังเคราะห์แนวคิดทฤษฎี และงานวิจัยเกี่ยวกับ คุณลักษณะด้านจิตพิสัยที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการ เรียนของนักเรียน ผลการศึกษาพบว่า คุณลักษณะด้าน จิตพิสัยทั้ง 8 ด้าน ได้แก่ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ เจตคติ ต่อการเรียน พฤติกรรมการเรียน ความวิตกกังวล ความเชื่อมั่นในตนเอง ความมีวินัยในตนเอง การ ปรับตัว และความรับผิดชอบล้วนส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนของนักเรียน

คำสำคัญ: คุณลักษณะด้านจิตพิสัย, นักเรียน, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548