และหีม, ., & Laeheem, <. (2014, June 7). คุณลักษณะด้านจิตพิสัยส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน จริงหรือ?
Are the Affective Domain Characteristics Related to Students’ Academic Achievement?. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 20(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1073.

คุณลักษณะด้านจิตพิสัยส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน จริงหรือ?
Are the Affective Domain Characteristics Related to Students’ Academic Achievement?

เกษตรชัย และหีม, ภาควิชาสารัตถศึกษา คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Kasetchai Laeheem, Department of Educational Foundation, Faculty of Liberal Arts, Prince of Songkla

Abstract

This paper aims to present the analysis and synthesis of the concepts, theories, and research of affective domain characteristics related to academic achievement of students. The study found that the eight characteristics of affective domain, namely achievement motivation, study attitudes, learning behavior, anxiety, self confidence, self discipline, adjustment, and responsibility were related to students’ academic achievement.

Keywords: academic achievement, affective domain characteristics, students

บทคัดย่อ
บทความนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อนำ เสนอการ วิเคราะห์สังเคราะห์แนวคิดทฤษฎี และงานวิจัยเกี่ยวกับ คุณลักษณะด้านจิตพิสัยที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการ เรียนของนักเรียน ผลการศึกษาพบว่า คุณลักษณะด้าน จิตพิสัยทั้ง 8 ด้าน ได้แก่ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ เจตคติ ต่อการเรียน พฤติกรรมการเรียน ความวิตกกังวล ความเชื่อมั่นในตนเอง ความมีวินัยในตนเอง การ ปรับตัว และความรับผิดชอบล้วนส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนของนักเรียน

คำสำคัญ: คุณลักษณะด้านจิตพิสัย, นักเรียน, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1073