และหีม, ., จงรักษ์, ., Laeheem, <., & Chongruksa, . (2011, October 12). ปัจจัยที่พยากรณ์พฤติกรรมการรังแกของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลจังหวัดปัตตานี
Factors Predicting Bullying Behaviors of Pratomsuksa Six Students in Pattani Municipal Schools. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 17(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=910.

ปัจจัยที่พยากรณ์พฤติกรรมการรังแกของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลจังหวัดปัตตานี
Factors Predicting Bullying Behaviors of Pratomsuksa Six Students in Pattani Municipal Schools

การีมะห์ และหีม, โรงเรียนเทศบาล 1 (เอ็งเสียงสามัคคี)
ดวงมณี จงรักษ์, ภาควิชาจิตวิทยาและการแนะแนว คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Kareemah Laeheem, Thesabal 1 School (Engseangsamakkee)
Doungmani Chongruksa, Department of Psychology and Guidance, Faculty of Education,Prince of Songkhla U

Abstract

This research aimed to study the factors predicting bullying behaviors of Pratomsuksa six students in Pattani municipal schools. The samples in this study consisted of 260 Pratomsuksa six students in Pattani municipal schools in the academic year 2007. The samples were selected by using simple random sampling technique: lottery method. The research instrument for data collection was a questionnaire. Data was analyzed to find correlation coefficients, multiple correlation coefficients and to construct a best fit regression model. The research findings were as 1) The Pratomsuksa six students in Pattani municipal schools had physical bullying behaviors in the low level and verbal bullying behaviors in the moderate level. Verbal bullying behaviors were statistically significant higher than physical bullying behaviors at 0.001 level. 2. Watching television violence (X2), witnessing parental violence (X1), and frustration (X3) were statistically significant predicting bullying behaviors of participants at 0.001 level. The efficiency of prediction was 63.1 percent. The regression equation of raw scores and standardized scores were thus: Y ′ = 0.715*X2 + 0.652*X1 + 0.196*X3 - 0.415 y Z′ = 0.450*Z2 + 0.316*Z1 + 0.139*Z3

Keywords: bullying behaviour, multiple correlation coefficients, municipal schools, pratomsuksa six Students

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่พยากรณ์พฤติกรรมการรังแกของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลจังหวัดปัตตานี กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัด เทศบาลจังหวัดปัตตานี ปีการศึกษา 2550 จำนวน 260 คน โดยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายด้วยการจับฉลาก เครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามจำนวน 1 ฉบับ และวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ สัมประสิทธิ์ สหพันธ์พหุคูณ และสร้างสมการแบบจำลองการถดถอยที่เหมาะสมที่สุด ผลการวิจัยปรากฏ ดังนี้ 1). นักเรียนชั้น ประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดเทศบาลในจังหวัดปัตตานีมีพฤติกรรมการรังแกด้านร่างกายอยู่ในระดับน้อย และด้านวาจาอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีพฤติกรรมการรังแกด้านวาจาสูงกว่าด้านร่างกายอย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.001 2). การรับชมรายการโทรทัศน์ที่ใช้ความรุนแรง (X2) การเห็นพ่อแม่แสดงพฤติกรรมความรุนแรง (X1) และภาวะคับข้องใจ (X3) สามารถพยากรณ์พฤติกรรมการรังแกของนักเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001 ประสิทธิภาพของการพยากรณ์มีค่าร้อยละ 63.1 โดยมีสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐาน ดังนี้ Y ′ = 0.715*X2 + 0.652*X1 + 0.196*X3 - 0.415 y Z′ = 0.450*Z2 + 0.316*Z1 + 0.139*Z3

คำสำคัญ: นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6, พฤติกรรมพฤติกรรมการรังแก, โรงเรียนเทศบาล, สัมประสิทธิ์ สหพันธ์พหุคูณ

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=910