นิติมงคลชัย, ., ธรรมเสนานุภาพ, ., โคตรบรรเทา, ., Nitimongkonchai, <., Thamsenanupap, P., & Kohtbantau, S. (2009, October 4). ปัญหาการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษาในโรงเรียนต้นแบบปฏิรูปการเรียนรู้สิ่งแวดล้อมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษากาฬสินธุ์
Problems in Environmental Education Operation in Learning Reform Schools on Environmental Education under the Kalasin Education Service Area Offices. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 15(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=643.

ปัญหาการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษาในโรงเรียนต้นแบบปฏิรูปการเรียนรู้สิ่งแวดล้อมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษากาฬสินธุ์
Problems in Environmental Education Operation in Learning Reform Schools on Environmental Education under the Kalasin Education Service Area Offices

วรรณภา นิติมงคลชัย, คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
เพ็ญแข ธรรมเสนานุภาพ, คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
สุนทร โคตรบรรเทา, คณะสิ่งแวดล้อมและทรัพยากรศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

Wannapa Nitimongkonchai, Faculty of Environment and Resource Studies, Mahasarakham University
Penkhae Thamsenanupap, Faculty of Environment and Resource Studies, Mahasarakham University
Sunthorn Kohtbantau, Faculty of Environment and Resource Studies, Mahasarakham University

Abstract

The purpose of this research was to study the problems in environmental education operation in the Learning Reform School on environmental education under the Kalasin Education Service Area Offices. Seventeen subjects consisted of: administrators of Kalasin Education Service Area Office, school administrators, and school teachers. The semi-structure open-interview was applied, six topics of problems in environmental education were identified, including: 1) environmental education policy and operation plan; 2) the development of environmental education database in schools; 3) environmental problems prioritization and determined in schools; 4) environmental education operation in schools, 5) goals and targets of environmental education principle; and 6) professional development on environmental education. The research findings were as follows; the two most important environmental education problems were; namely, environmental education operation in schools and professional development on environmental education. Next, were environmental prioritization and determination in schools, and goals and targets of environmental education principles, environmental education policies and operational plans, and development of environmental education database in schools, respectively.

Keywords: environmental education, Kalasin Education Service Area Office, learning reform schools on environmental education, problems in environmental education operation

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษาในโรงเรียนต้นแบบปฏิรูปการ เรียนรู้สิ่งแวดล้อมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษากาฬสินธุ์จากกลุ่มบุคลากรที่มีส่วนเกี่ยวข้อง ประกอบ ด้วย ผู้อำนวยการสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษากาฬสินธุ์ผู้บริหารสถานศึกษา และข้าราชการครูรวมทั้งสิ้นจำนวน 17 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์ปลายเปิดแบบกึ่งมีโครงสร้าง ศึกษาปัญหาการดำเนินงานสิ่งแวดล้อม ศึกษา จำนวน 6 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการกำหนดนโยบายและแผนปฏิบัติการด้านสิ่งแวดล้อมศึกษา 2) ด้านการพัฒนา ฐานข้อมูลสิ่งแวดล้อมศึกษาของโรงเรียนในปัจจุบัน 3) ด้านการกำหนดและการจัดลำดับประเด็นปัญหาสิ่งแวดล้อมใน โรงเรียน 4) ด้านการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษาในโรงเรียน 5) ด้านจุดมุ่งหมาย และเป้าหมายของหลักการสิ่งแวดล้อม ศึกษา และ 6) ด้านการพัฒนาวิชาชีพบุคลากรด้านสิ่งแวดล้อมศึกษา ผลการศึกษา พบว่า ผู้บริหารและครูผู้สอนให้ความ เห็นว่าด้านการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษาในโรงเรียน และด้านการพัฒนาวิชาชีพบุคลากรด้านสิ่งแวดล้อมศึกษา เป็นปัญหามากที่สุด รองลงมา คือ ด้านการกำหนดและการจัดลำดับประเด็นปัญหาสิ่งแวดล้อมในโรงเรียน และด้าน จุดมุ่งหมายและเป้าหมายของหลักการสิ่งแวดล้อมศึกษา ต่อมา คือ ด้านการกำหนดนโยบายและแผนปฏิบัติการสิ่ง แวดล้อมศึกษา และสุดท้าย คือ ด้านการพัฒนาฐานข้อมูลสิ่งแวดล้อมศึกษาของโรงเรียนในปัจจุบัน

คำสำคัญ: ปัญหาการดำเนินงานสิ่งแวดล้อมศึกษา, โรงเรียนต้นแบบปฏิรูปการเรียนรู้, สิ่งแวดล้อมศึกษา, สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษากาฬสินธุ์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=643