อุ่นธวัชนัดดา, ., อรุณศรี, ., Oontawatnadda, <., & Aronsri, A. (2008, October 16). ผลกระทบการมีส่วนร่วมกิจกรรมของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ในปีการศึกษา 2548
Effects of Prince of Songkla University Students Participation in Extra-curriculum Activities in the 2005 Academic Year. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 14(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=567.

ผลกระทบการมีส่วนร่วมกิจกรรมของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ในปีการศึกษา 2548
Effects of Prince of Songkla University Students Participation in Extra-curriculum Activities in the 2005 Academic Year

อาภรณ์ อุ่นธวัชนัดดา, กองกิจการนักศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
อัมพร อรุณศรี, กองกิจการนักศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Aporn Oontawatnadda, Division of Student Affairs, Prince of Songkla University
Amporn Aronsri, Division of Student Affairs, Prince of Songkla University

Abstract

The aims of this study were to examine and compare the effects on participation in extra-curriculum activities of the students in PSU, according to the variables. gender, year level, campus, grade point average (GPA), and experience of students as the active participation and passive participation. Both qualitative and quantitative data were collected. The samples were 1,188 persons who answered the questionnaires. 31 students and staff who participated in the extra-curriculum activities were interviewed. The results showed that students achieved benefits more than disadvantages. That is most received high benefits but medium disadvantages from joining the activities. It was found that participation in the activities gave disadvantages to females more than males.Those who achieved more benefits of participation than the other groups were the students of year 4 – 6, the students in Hat yai campus, the students having GPA of 3.51-4.00, the students who have participated in the activities for more than 4 times /semester. These benefits were categorized as knowledge, skill training for leadership and following, responsibility, emotional maturity, experience, application for daily practice and chance to work with other faculties/campuses. Moreover, the results showed that those with active participation received more benefits than those with passive one. The most important limitation of the students to participate in the activities was management, followed by timing, budget, place, appliance, vehicle and etc.

Keywords: extra curriculum, effects on participation in extra curriculum activities, benefit disadvantage, Prince of Songkla university

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบระดับผลกระทบการมีส่วนร่วมกิจกรรมของนักศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ตามตัวแปรเพศ ชั้นปี วิทยาเขต/เขตการศึกษา ระดับคะแนนเฉลี่ยสะสม ประสบการณ์ การมีส่วนร่วมกิจกรรมในฐานะผู้จัดและผู้เขียนร่วมวิจัยเชิงปริมาณและคุณภาพ กลุ่มตัวอย่างตอบแบบสอบถาม จำนวน 1,188 คน สัมภาษณ์นักศึกษาผู้มีส่วนร่วมกิจกรรมและเจ้าหน้าที่ผู้รับผิดชอบกิจการนักศึกษาจำนวน 31 คน ผลการวิจัย พบว่า นักศึกษาได้รับประโยชน์มากกว่าได้รับผลเสีย โดยได้รับประโยชน์ในระดับมาก และได้รับผลเสีย ในระดับปานกลาง นักศึกษาหญิงได้รับผลเสียจากการมีส่วนร่วมกิจกรรมมากกว่านักศึกษาชาย นักศึกษาชั้นปีที่ 4-6 นักศึกษาวิทยาเขตหาดใหญ่ นักศึกษาที่มีแต่ระดับคะแนนเฉลี่ยสะสมผลการเรียนระหว่าง 3.51-4.00 และนักศึกษา ที่มีประสบการณ์การมีส่วนร่วมกิจกรรมมากกว่า 4 ครั้ง/ภาคการศึกษาได้รับประโยชน์จากการมีส่วนร่วมกิจกรรม มากกว่ากลุ่มอื่นโดยได้รับความรู้ ฝึกทักษะการเป็นผู้นำ ผู้ตาม มีความรั บผิ ดชอบ ได้พัฒนาด้านอารมณ์ มีประสบการณ์และได้นำความรู้ในห้องเรียนมาประยุกต์ใช้จริง ได้ทำงานร่วมกัน นักศึกษาผู้จัดกิจกรรมได้รับประโยชน์ มากกว่านักศึกษาผู้เข้าร่วมกิจกรรม และพบว่า มีปัญหาและขอจำกัดการมีส่วนร่วมกิจกรรมของนักศึกษาเรียงตาม ลำดับความถี่มากไปหาน้อยคือ เรื่องการบริหารจัดการ เวลา งบประมาณ สถานที่ อุปกรณ์/ยานพาหนะ และอื่นๆ คำสำคัญ: กิจกรรมนักศึกษา, ผลกระทบการมีส่วนร่วมกิจกรรม, ประโยชน์, ผลเสีย, มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=567