นาคทอง, ., อนันตะเศรษฐกูล, ., ยุตาคม, ., Nakthong, <., Anuntasethakul, T., & Yutakom, N. (2007, December 20). ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในเรื่องเซลล์และกระบวนการของเซลล์
Science Process Skills of Grade 10 Students Related to Cells and Cell Processes. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=457.

ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ในเรื่องเซลล์และกระบวนการของเซลล์
Science Process Skills of Grade 10 Students Related to Cells and Cell Processes

อุษา นาคทอง, โครงการผลิตนักวิจัยพัฒนาด้านการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์
ธีราพร อนันตะเศรษฐกูล, ภาควิชาสัตววิทยา คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
นฤมล ยุตาคม, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Usa Nakthong, The Program to Prepare Research and Development Personnel for Science Education,
Thiraporn Anuntasethakul, Department of Zoology, Faculty of Science,Kasetsart University
Naruemon Yutakom, Department of Education, Faculty of Education, Kasetsart University

Abstract

This research was conducted to explore the 4 novels of female authors, whose protagonists were prostitutes, namely Ying Khon Chua by K.SurangKhanang, first published before the Second World War, Roy Montin by Thommayantee, Luam Salab Lai and Long Fai by Krissana Asoksin, published after the Second World War. The research found that the social contexts both before and after the Second World War until the present time had played an important role in determing background, status, and role of protogonists. However, what remained unchangeable were negative social attitudes toward prostitutes since women’s virginity was crucial and only for a man to marry traditionally. The status of prostitutes was lower than that of normal women in accordance with social standard. Nevertheless, the three novelists viewed this differently by demonstrating the hidden beauty of which was rarely realized by the society, even a weak-morality protagonist was illustrated in terms of misleading not wickedness. The selected novels also showed literary impacts, theme, narration, determination of characters’ characteristics and behaviors, integrated dialogue and setting. Compared to other stories composed in different periods, these pieces of work displayed development in techniques, allowing more understanding in the characters. I n addition, the 4 novels were full of moral values stimulating the necessity of conscience and judgment together with mental strength reflected .via the prostitute protagonists’ struggle with conflicts and their power in encountering problems with hopes for better life. Other characters’ sympathy for the protagonists revealed the authors’ expectation in virtue which prolonged human relationship.

Keyword: social context, value of literature, writers point of view

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ที่เกี่ยวข้องในเรื่องเซลล์และ กระบวนการของเซลล์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 120 คน ของโรงเรียนมัธยมศึกษา 3 แห่ง ในจังหวัดสุพรรณบุรี โดยใช้ข้อคำถามแบบอัตนัยที่ให้นักเรียนเขียนอธิบายจำนวน 6 ข้อ ซึ่งครอบคลุมการวัด ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ขั้นพื้นฐานและขั้นผสมรวม 6 ทักษะ ได้แก่ การคำนวณ การพยากรณ์ การตั้ง สมมติฐาน การกำหนดและควบคุมตัวแปร การทดลอง และการตีความหมายข้อมูลและการลงข้อสรุป ผลการ สำรวจพบว่านักเรียนส่วนใหญ่ขาดทักษะในด้านการคำนวณ การตั้งสมมติฐาน การกำหนดและควบคุมตัวแปรและ การตีความหมายและการลงข้อสรุป ผลจากการที่นักเรียนขาดทักษะที่สำคัญเหล่านี้ในการเรียนน่าจะเป็นปัญหาสำหรับ นักเรียนในการทำความเข้าใจแนวคิดวิทยาศาสตร์ และขาดความสามารถในการปฏิบัติการทดลองและการสืบเสาะ ความรู้ทางวิทยาศาสตร์

คำสำคัญ : เซลล์และกระบวนการของเซลล์, ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์, นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4, แนวคิดวิทยาศาสตร์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=457