เยาวนิจ กิตติธรกุล, .,
Nongluk Rukleng, ., & and Sara Bumrungsri, J. (2006, September 7). การพัฒนาป่าชุมชนเป็นแหล่งเรียนรู้สำหรับเยาวชน โดยกระบวนการมีส่วนร่วมของชุมชน: กรณีศึกษาป่าชุมชนเขาหัวช้าง ตำบลตะโหมด อำเภอตะโหมด จังหวัดพัทลุง
The Development of Community Forest as a Learning Resource for the Youth with Community Participation: A Case Study of Khao Hua - Chang Community Forest, Tamot Subdistrict, Phatthalung Province. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 12(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=364.

การพัฒนาป่าชุมชนเป็นแหล่งเรียนรู้สำหรับเยาวชน โดยกระบวนการมีส่วนร่วมของชุมชน: กรณีศึกษาป่าชุมชนเขาหัวช้าง ตำบลตะโหมด อำเภอตะโหมด จังหวัดพัทลุง
The Development of Community Forest as a Learning Resource for the Youth with Community Participation: A Case Study of Khao Hua - Chang Community Forest, Tamot Subdistrict, Phatthalung Province

นงลักษณ์ รักเล่ง เยาวนิจ กิตติธรกุล,
สาระ บำรุงศรี
Nongluk Rukleng,
Jawanit Kittitornkool and Sara Bumrungsri,

Abstract

The objectives of this action research in Khao Hau-Chang community forest, Tamot Subdistrict, Tamot District, and Phatthalung Province are to study the development of community forest as a learning resource for the youth by means of community participation, characteristics of the community-forest learning resource, conditions and factors contributing and/or obstructing the process, as well as learning achievements of the youth. An outcome of the development of community forest as a learning resource, is a curriculum to be used in a learning process in the forest. According to the achievement test results, the youth have increased their knowledge, understanding and positive attitudes about forest at the statistically significant level of 0.05. The degree of their satisfaction of the learning source is high. Conditions and factors contributive to the process are related to the volunteers’ previous experiences as natural intepreters in a nature trail of the forest. However, to an extent, their time constraints, due to other community activities and occupational obligations, limited their participation.

Keywords: action research, learning resource, community forest, community participation, Phatthalung

บทคัดย่อ
งานวิจัยชิ้นนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการโดยใช้กรณีศึกษาของป่าชุมชนเขาหัวช้าง ตำบลตะโหมด อำเภอตะโหมด จังหวัดพัทลุง เพื่อศึกษากิจกรรมการพัฒนาป่าชุมชนเป็นแหล่งเรียนรู้โดยกระบวนการมีส่วนร่วมของชุมชน ลักษณะของแหล่งเรียนรู้ป่าชุมชนที่เหมาะสมสำหรับเยาวชน เงื่อนไขและปัจจัยที่เอื้อหรือเป็นอุปสรรคต่อการจัดทำแหล่งเรียนรู้ป่าชุมชน และผลการเรียนรู้ของเยาวชนจากการใช้แหล่งเรียนรู้ ผลการศึกษาพบว่า การพัฒนาป่าชุมชนเป็นแหล่งเรียนรู้ได้ทำให้เกิดหลักสูตรแหล่งเรียนรู้ป่าเขาหัวช้างขึ้น ซึ่งวิทยากรหรือครูภูมิปัญญาสามารถใช้เป็นคู่มือสำหรับการจัดกระบวนการเรียนรู้ และผลการทดลองใช้แหล่งเรียนรู้ทำให้เยาวชนมีความรู้ ความเข้าใจ และเจตคติที่ดีเกี่ยวกับทรัพยากรป่าไม้เพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับความเชื่อมั่น 0.05 รวมทั้งมีความพึงพอใจแหล่งเรียนรู้อยู่ในระดับมาก โดยเงื่อนไขหรือปัจจัยที่เอื้อต่อการจัดทำแหล่งเรียนรู้คือ ผู้ร่วมพัฒนาเคยมีประสบการณ์การทำงานลักษณะเดียวกันนี้มาก่อน ส่วนเงื่อนไขหรือปัจจัยที่เป็นอุปสรรคคือ ภาระงานของผู้ร่วมพัฒนาแหล่งเรียนรู้

คำสำคัญ: การวิจัยเชิงปฏิบัติการ, แหล่งเรียนรู้, ป่าชุมชน, การมีส่วนร่วมของชุมชน, พัทลุง

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=364