เพ็ญจันทร์ ซิงห์, .,
Khajornsak Buaraphan, ., & and Vantipa Roadrangka, P. (2006, June 20). สภาพการจัดการเรียนรู้และการพัฒนาแนวคิดเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 ด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบสร้างองค์ความรู้ด้วยตนเอง
Conceptual Development of Force and Motion in Third-Year Preservice Physics Teachers Participation in Constructvist Learning Activities. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 12(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=352.

สภาพการจัดการเรียนรู้และการพัฒนาแนวคิดเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุของนักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 ด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบสร้างองค์ความรู้ด้วยตนเอง
Conceptual Development of Force and Motion in Third-Year Preservice Physics Teachers Participation in Constructvist Learning Activities

ขจรศักดิ์ บัวระพันธ์ เพ็ญจันทร์ ซิงห์,
และ วรรณทิพา รอดแรงค้า
Khajornsak Buaraphan,
Penchantr Singh and Vantipa Roadrangka,

Abstract

The participants, four third-year preservice physics teachers from Rajabhat University in Bangkok, were interviewed individually relating to teaching and learning about force and motion in secondary and tertiary levels and the period of pedagogical content knowledge (PCK) modeling in the physics methods course. In addition, they were interviewed in-depth related to force and motion concepts before and after participated in the period of PCK modeling by using the interview-about-instance technique. The results revealed that their teachers at secondary and tertiary levels usually taught by lecture and emphasized memorizing force and motion equations rather than understanding key concepts of force and motion and their applications in real life situations. These caused the participants lack of understanding of force and motion and had negative attitudes toward learning force and motion. The activities during the period of PCK modeling had a potential to enhance their understanding and reasoning of force and motion and promote their positive attitudes toward learning force and motion. Additionally, the human-centred viewpoint and the impetus concept are regarded as the stumbling block in learning force and motion.

Keywords: force and motion concept, preservice physics teacher, scientific concept, alternative concept, pedagogical content knowledge modeling

บทคัดย่อ
ผู้วิจัยได้สัมภาษณ์นักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์ชั้นปีที่ 3 จำนวน 4 คน จากมหาวิทยาลัยราชภัฏแห่งหนึ่งในจังหวัดกรุงเทพฯ เป็นรายบุคคลเกี่ยวกับสภาพการจัดการเรียนรู้แนวคิดเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุในระดับมัธยมศึกษาและอุดมศึกษา และในช่วงการแสดงแบบอย่างการสอนแบบผนวกเนื้อหาและวิธีสอนของวิชาพฤติกรรมการสอนฟิสิกส์ และได้สัมภาษณ์แนวคิดของนักศึกษาเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุขณะก่อนและหลังการเรียนรู้ในช่วงการแสดงแบบอย่างการสอนแบบผนวกเนื้อหาและวิธีสอน โดยใช้การสัมภาษณ์แบบใช้ภาพเขียนลายเส้นประกอบ พบว่าครูผู้สอนในระดับมัธยมศึกษาและอุดมศึกษาของนักศึกษาจัดการเรียนรู้เกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุโดยใช้การบรรยายเป็นหลัก และมุ่งเน้นการจดจำสมการต่าง ๆ มากกว่าการทำความเข้าใจแนวคิดสำคัญของแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุและการประยุกต์ใช้แนวคิดเหล่านั้นในชีวิตประจำวัน สิ่งเหล่านี้ทำให้นักศึกษาขาดความรู้ความเข้าใจและมีเจตคติที่ไม่ดีต่อการเรียนรู้เรื่องแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุ นอกจากนั้นพบว่ากิจกรรมการเรียนรู้ในช่วงการแสดงแบบอย่างการสอนแบบผนวกเนื้อหาและวิธีสอนช่วยให้นักศึกษาพัฒนาความรู้ความเข้าใจและการให้เหตุผลเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุดีขึ้น และพัฒนาเจตคติที่ดีต่อการเรียนรู้เรื่องแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุ ทั้งนี้พบว่ามุมมองที่ยึดตนเองเป็นศูนย์กลางและแนวคิดเกี่ยวกับแรงขับดันภายในของวัตถุเป็นอุปสรรคสำคัญในการเรียนรู้แนวคิดเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุ

คำสำคัญ: แนวคิดเกี่ยวกับแรงและการเคลื่อนที่ของวัตถุ, นักศึกษาครูวิชาเอกฟิสิกส์, แนวคิดทางวิทยาศาสตร์, แนวคิดคลาดเคลื่อนจากแนวคิดทางวิทยาศาสตร์, การแสดงแบบอย่างการสอนแบบผนวกเนื้อหาและวิธีสอน

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=352