Theeraphong Kaenin, . (2004, September 1). ผลของการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้ต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เจตคติ และความพึงพอใจของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 1
Effects of Learning Strategies Instruction on Learning Achievement, Achievement, Attitudes and Satisfactions of First -Year Undergraduate Students. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 10(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=33.

ผลของการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้ต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เจตคติ และความพึงพอใจของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 1
Effects of Learning Strategies Instruction on Learning Achievement, Achievement, Attitudes and Satisfactions of First -Year Undergraduate Students

ธีรพงศ์ แก่นอินทร์
Theeraphong Kaenin,

Abstract

บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เจตคติ และความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้กับนักศึกษาที่ได้รับการสอนด้วยวิธีแบบบรรยาย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 1 วิชาเอกประถมศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2545 จำนวน 48 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบวัดเจตคติต่อการเรียนการสอน และแบบวัดความพึงพอใจต่อการเรียนการสอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การทดสอบค่าที่ (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้สูงกว่าการสอนด้วยวิธีสอนแบบบรรยายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. เจตคติต่อการเรียนการสอนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้สูงกว่าการสอนด้วยวิธีสอนแบบบรรยายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3. ความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนกลยุทธ์การเรียนรู้สูงกว่าการสอนด้วยวิธีสอนแบบบรรยายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001

คำสำคัญ : การสอนกลยุทธ์การเรียนรู้, ความพึงพอใจ, เจตคติ, นักศึกษาระดับปริญญาตรี, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน

Abstract The purposes of this research were to compare the learning achievement, attitude towards instructions and satisfaction with instructions of the students being instructed learning strategies and the lecture method. The subjects were 48 first-year undergraduate students, majoring in Elementary Education in the second semester of the academic year 2002. The subjects were assigned randomly to the experimental and the control groups each had 24 students. The research instruments were learning achievement test, attitude scales and satisfaction scales. The t-test was used in data analysis. The findings were as follows : 1. The learning achievement of the students being instructed learning strategies was significantly higher than the lecture method at the .05 level. 2. The attitude towards instruction of the students being instructed learning strategies was significantly higher than the lecture method at the .01 level. 3. The satisfaction with instruction of the students being instructed learning strategies was significantly higher than the lecture method at the .001 level.

Keywords: attitudes, learning achievement, learning strategies instruction, satisfaction, Undergraduate students

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=33