วิรัตน์ ธรรมาภรณ์, .,
Naran Sriviha, ., & and Sirapop Kansuwan, W. (2004, September 1). การพัฒนาแบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ โดยใช้ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Development of a Science Process Skill Test Using Item Response Theory for Prathomsuksa Six Students. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 10(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=29.

การพัฒนาแบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ โดยใช้ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Development of a Science Process Skill Test Using Item Response Theory for Prathomsuksa Six Students

ณรัณ ศรีวิหะ วิรัตน์ ธรรมาภรณ์,
สิริภพ กาฬสุวรรณ
Naran Sriviha,
Wirat Thumaporn and Sirapop Kansuwan,

Abstract

บทคัดย่อการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ โดยใช้ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบในการวิเคราะห์คุณภาพของข้อสอบ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2545 ของโรงเรียนทุกสังกัดในจังหวัดยะลา ปัตตานี และนราธิวาส จำนวน 2,133 คน การวิจัยครั้งนี้ได้แบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ที่มีคุณภาพ ดังนี้ 1. มีความตรงเชิงโครงสร้าง โดยมีคะแนนเฉลี่ยจากการตัดสินของผู้เชี่ยวชาญ ผ่านเกณฑ์ที่ยอมรับคือ มีดัชนีความสอดคล้องของข้อคำถามกับนิยามเชิงปฏิบัติการของทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ที่กำหนดไว้ (IC) ตั้งแต่ 0.06 ถึง 1.00 2. มีค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.346 ถึง 1.989 ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 0.809 มีค่าความยากตั้งแต่ –0.931 ถึง 1.921 ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 0.653 มีค่าการเดาตั้งแต่ 0.101 ถึง 0.260 ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 0.170 3. มีค่าสารสนเทศของแบบทดสอบสูงมากที่ระดับความสามารถตั้งแต่ 0.40 ถึง 1.50 นั่นคือแบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ฉบับนี้มีความเหมาะสมมากสำหรับใช้ทดสอบกับนักเรียนที่มีความสามารถตั้งแต่ระดับปานกลางจนถึงระดับค่อนข้างสูง

คำสำคัญ : การพัฒนาแบบทดสอบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์, การวิเคราะห์คุณภาพข้อสอบ, ทฤษฎีการตอบสนองข้อสอบ The purpose of this study was to develop a science process skill test using Item Response Theory for analysis of the test quality. The sample were 2,133 Prathomsuksa six students in the second semester of the 2002 academic year selected from schools in Yala, Pattani and Narathiwat. The study developed the science process skill test with the following qualities: 1. The construct validity was indicated by the average score rated by the experts ranged from 0.06 to 1.00, above the acceptable level. 2. The item discrimination power ranged from 0.346 to 1.989 with the average level of 0.809. The difficulty level ranged from –0.931 to 1.921 with the average level of 0.653. The guessing ranged from 0.101 to 0.260 with its average level of 0.170. 3. There was a very high test information function at the ability level of 0.40 to 1.50. Thus, the test was very suitable for measuring the students whose ability was at the moderate to high level.

Keywords: analysis of the test quality, development of a Science Process Skill Test, Item Response Theory

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=29