แวอุเซ็ง, ., วาณิชศุภวงค์, ., สารีมิง, ., บากา, ., Wae-u-seng, <., Vanitsuppavong, P., Sariming, N., & Baka, M. (2015, January 11). สภาพ ปัญหา และแนวทางการพัฒนาศูนย์การศึกษาอิสลามประจำมัสยิด (ตาดีกา)ในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
States, Problems, and the Development Guidelines for Mosque-based Islamic Educational Centres (TADIKA) in Three Southern Border Provinces. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 20(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1103.

สภาพ ปัญหา และแนวทางการพัฒนาศูนย์การศึกษาอิสลามประจำมัสยิด (ตาดีกา)ในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
States, Problems, and the Development Guidelines for Mosque-based Islamic Educational Centres (TADIKA) in Three Southern Border Provinces

นิเลาะ แวอุเซ็ง, ภาควิชาอิสลามศึกษา วิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ผ่องศรี วาณิชศุภวงค์, ภาควิชาการบริหารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์
นูรุดีน สารีมิง, ภาควิชาอิสลามศึกษา วิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
มูหามัดรูยานี บากา, สำนักบริหารยุทธศาสตร์และบูรณาการการศึกษาที่ 12

Niloh Wae-u-seng, Department of Islamic Studies, College of Islamic Studies,Prince of Songkla Univ
Pongsri Vanitsuppavong, Departtment of Educational Administration, Faculty of Education,
Nurudin Sariming, Departtment of Islamic Studies, College of Islamic Studies, Prince of Songkla Un
Mohamadruyani Baka, The Office of Strategy Management and Educational Integration No.12 Yala

Abstract

This study aimed to examine states, problems, and the developmental guidelines for educational provision of Mosque-based Islamic Educational Centres (TADIKA) in three southern border provinces based on system theory framework. Data was collected through questionnaires, individual and group interview and connoisseurship meeting to reach at agreed-upon guidelines for TADIKA. The results indicate most of TADIKAs are located in the country area. Poverty and growing unrest affect TADIKA’s educational provision. TADIKA receives budget from the government and uses Mosque Based Fardhu‘in Islamic Studies Curriculum 2005. Female teachers and learners are greater in proportion than male teachers and learners. TADIKA has inclusive educational goals encompassing knowledge, faith, practice, and social aspect. TADIKA conforms to conservatism. Teaching methods relies on lecturing, memorizing, and real practicing. Various instructional media are employed. TADIKA is presumed as the place where peace is promoted and community identity is preserved. The top-down administrative structure is obviously discernible. In TADIKA there are aim setting, planning, budgeting, organizing, implementing, and evaluating. The generally encountered problems are lack of clarity in work process and insufficient buildings and budgets. Most of those graduating from TADIKA further their studies at Islamic private schools. TADIKA’s personnel are fairly satisfied with the learners’ achievement, their social status, educational provision, and infrastructure and less satisfied with remuneration. The development has been proposed as guidelines on which measures and conditions are set up.

Keywords: educational management, Mosque-based Islamic Educational Centres (TADIKA), southern border provinces, system theory br>
บทคัดย่อ
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพ ปัญหา และแนวทางการพัฒนาการจัดการศึกษา ของศูนย์การศึกษาอิสลามประจำมัสยิด (ตาดีกา) ในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ โดยใช้กรอบแนวคิด เชิงทฤษฎีระบบ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม การสัมภาษณ์กลุ่มและรายบุคคล และการประชุม ผู้ทรงคุณวุฒิพิจารณาข้อเสนอแนวทางการพัฒนา ผลการวิจัยพบว่า ตาดีกาส่วนใหญ่ตั้งอยู่ในสภาพ แวดล้อมที่เป็นชนบท ปัจจัยความยากจนและ ความไม่สงบมีผลต่อการจัดการศึกษา ตาดีกาได้รับ งบประมาณจากรัฐเป็นหลัก ใช้หลักสูตรอิสลามศึกษา ฟัรฎูอีนประจำมัสยิด พ.ศ.2548 เป็นหลัก อัตราส่วน ผู้สอนและผู้เรียนหญิงมากกว่าผู้สอนและผู้เรียนชาย มีเป้าหมายในการจัดการศึกษาที่ครอบคลุมทั้งด้าน ความรู้ การศรัทธา การปฏิบัติ และสังคม เน้นการ จัดการศึกษาตามแนวปรัชญาอนุรักษ์นิยม ใช้วิธีสอน แบบบรรยาย ท่องจำ และปฏิบัติจริงเป็นหลัก มีการใช้ สื่อการสอนที่หลากหลาย เป็นสถานศึกษาที่ส่งเสริม ให้สังคมสงบสุข และรักษาอัตลักษณ์ของชุมชน มีโครงสร้างการบริหารแบบการสั่งการจากบนลงล่าง การจัดการนั้น ได้มีการกำหนดจุดมุ่งหมาย มีการ วางแผนการดำเนินงาน มีการบริหารงบประมาณ มีการ จัดโครงสร้างองค์การ มีการดำเนินการตามแผนงาน และมีการประเมินผลการดำเนินงาน อย่างไรก็ตาม ปัญหาที่ประสบส่วนใหญ่ คือความไม่ชัดเจนใน กระบวนการทำงาน และความไม่เพียงพอด้านอาคาร และงบประมาณ ผู้ที่สำเร็จการศึกษาจากตาดีกา จะเข้าศึกษาต่อในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม เป็นหลัก บุคลากรของศูนย์ส่วนใหญ่มีความพึงพอใจ ต่อผลสัมฤทธิ์ของผู้เรียน สถานภาพทางสังคม กระบวนการจัดการศึกษา และระบบสาธารณูปโภคอยู่ ในระดับปานกลาง มีเพียงความพึงพอใจต่ออัตราค่า ตอบแทนที่ได้รับอยู่ในระดับที่น้อย การพัฒนาได้ กำหนดในรูปของแนวทางและมาตรการที่สามารถ นำไปปฏิบัติได้ ทั้งนี้ต้องมีความเข้าใจเกี่ยวกับเงื่อนไข แห่งความสำเร็จ

คำสำคัญ: การจัดการศึกษา, ทฤษฎีระบบ, ศูนย์ การศึกษาอิสลามประจำมัสยิด (ตาดีกา) จังหวัดชายแดนภาคใต้

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=1103