แก่นอินทร์, . (2004, September 7). ผลของวิธีสอนแบบโครงการต่อเจตคติ ความพึงพอใจ คุณลักษณะอื่นและระดับผลการเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรี. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 8(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=88.

ผลของวิธีสอนแบบโครงการต่อเจตคติ ความพึงพอใจ คุณลักษณะอื่นและระดับผลการเรียนของนักศึกษาระดับปริญญาตรี

ธีรพงศ์ แก่นอินทร์, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Abstract

การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับเจตคติต่อการเรียนการสอน ระดับความพึงพอใจต่อการเรียนการสอน ระดับคุณลักษณะอื่น ระดับผลการเรียน พฤติกรรมโดยทั่วไปของนักศึกษา บรรยากาศการเรียนการสอนและปัญหาการเรียนการสอนที่เกิดจากการเรียนการสอนด้วยวิธีสอนแบบโครงการ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 3 จำนวน 23 คน วิชาเอกประถมศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ปีการศึกษา 2543 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วยแบบวัดเจตคติต่อการเรียนการสอน แบบวัดความพึงพอใจต่อการเรียนการสอน แบบสอบถามคุณลักษณะอื่นของนักศึกษา และบันทึกหลังการสอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ SPSS (version10) เพื่อหาค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบที (t-test) ผลการวิจัยสรุปได้ว่า เจตคติต่อการเรียนการสอนโดยรวมของนักศึกษาอยู่ในระดับเห็นด้วย ความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนโดยรวมของนักศึกษาอยู่ในระดับมาก ระดับคุณลักษณะอื่นที่พึงประสงค์ของนักศึกษาที่เกิดขึ้นโดยรวมอยู่ในระดับมาก นักศึกษาทุกคนได้ผลการเรียนระดับดีมาก (A) โดยทั่วไปนักศึกษาร่วมกิจกรรมในขั้นตอนเป็นอย่างดี บรรยากาศการเรียนการสอนเป็นไปในลักษณะที่สนับสนุนซึ่งกันและกัน และไม่มีปัญหาใด ๆ เกิดขึ้นในการเรียนการสอน คำสำคัญ : ความพึงพอใจ, คุณลักษณะอื่น, เจตคติ, นักศึกษาระดับปริญญาตรี, ระดับผลการเรียน, วิธีสอนแบบโครงการ The objectives of this research were to investigate the levels of attitudes towards instruction, the levels of satisfactions towards instruction, the levels of other characteristics, grade levels, general behaviors of students, instructional atmospheres and problems offected by project method. The samples were 23 third-year undergraduates majoring in elementary education, Faculty of Education, Prince of Songkla University, in the academic year 2000. Data collection instruments were attitudes scales, satisfactions scales, other characteristics questionnaires, and the diary, Data were analyzed by using the SPSS (Version 10) to compute arithmetic means, standard deviation and the t-test. The results showed that the students’ overall attitudes towards instruction were at a level of agreement. The students’ overall attitudes towards instruction were at a level of agreement. The students’ overall satisfactions towards instruction were at a high level. Overall, the students’ other characteristics were at a high level. Every student got grade A. The students participated in instructional activities well. The instruction atmospheres were supportive, and there were no instructional problems. Keywords: attitudes, grade levels, other characteristics, project method, satisfactions, undergraduate students

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=88