มณีศรี, ., & Maneesri, <. (2009, January 31). ความต้องการและทัศนคติต่อการฝึกงานของนักศึกษา คณะวิทยาการสื่อสาร
มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Needs and Attitudes towards the Field Work of the Faculty of Communication Sciences Students, Prince of Songkla University. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 14(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=578.

ความต้องการและทัศนคติต่อการฝึกงานของนักศึกษา คณะวิทยาการสื่อสาร
มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Needs and Attitudes towards the Field Work of the Faculty of Communication Sciences Students, Prince of Songkla University

จิระจินต์ มณีศรี, กองบริการการศึกษา สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร

Jirajin Maneesri, Division of Educational Service, Pattani Presidents’s Office, Prince of Songkla

Abstract

This research was intended to study the students’ needs and attitudes towards the field work and to compare the attitudes by variables: studying levels, religions, parents’ education, parents’ occupations, parents’ incomes, and the students’ monthly expenses. The results of the analysis showed that: Overall, the students had good level of attitudes for the field work (average 4.13) and the comparative result was shown that the students had the very good level of attitudes at issue, field work is the main activity; useful for their occupation experience. The comparison of attitudes on field work found that their studying levels and their parents’ occupations had significant difference at the level of 0.05. Most of the students needed field works at 42.90 percent and thought that places for field work was important at high level (61.90 percent). The types of work they needed for field work at very high level were work design and TV media production (27.40 percent).

Keywords: attitudes, field work needs, Faculty of Communication Sciences, self development, students.

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาความต้องการและทัศนคติของนักศึกษาที่มีต่อการฝึกงาน และเปรียบเทียบ ทัศนคติต่อการฝึกงานจำแนกตามตัวแปรชั้นปี ศาสนา วุฒิการศึกษาของบิดาและมารดา อาชีพของบิดาและมารดา รายได้ของบิดาและมารดา และค่าใช้จ่ายส่วนตัวต่อเดือนของนักศึกษา ผลการวิเคราะห์พบว่า ในภาพรวมทัศนคติ ของนักศึกษาที่มีต่อการฝึกงานอยู่ในระดับดี (คะแนนเฉลี่ยรวมเท่ากับ 4.13) โดยนักศึกษามีทัศนคติสูงสุดระดับดีมาก ในประเด็นการฝึกงานเป็นกิจกรรมหลักสำคัญที่ช่วยสร้างประสบการณ์วิชาชีพ สำหรับผลการทดสอบสมมติฐานความ แตกตต่างของทัศนคติที่มีต่อการฝึกงานในภาพรวม พบว่า นักศึกษาตามกลุ่มชั้นปี และอาชีพของบิดามารดา ที่ต่าง กันมีทัศนคติต่อการฝึกงานแตกต่างกันในบางประเด็น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 นักศึกษาส่วนใหญ่มี ความต่องการฝึกงานคิดเป็นร้อยละ 42.90 และให้ความสำคัญของสถานที่ฝึกงานในระดับมากคิดเป็นร้อยละ 61.90 ทั้งนี้ ประเภทงานที่นักศึกษาต่องการฝึกปฏิบัติมากที่สุดคือ งานออกแบบและผลิตสื่อทางโทรทัศน์คิดเป็นร้อยละ 27.40

คำสำคัญ: การพัฒนาตนเอง, คณะวิทยาการสื่อสาร, ความต้องการการฝึกงาน, ทัศนคติ, นักศึกษา

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=578