วาณิชย์ศุภวงศ์, ., & แสงงาม, . (2004, September 1). การประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดปัตตานี. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 9(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=55.

การประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดปัตตานี

ผ่องศรี วาณิชย์ศุภวงศ์, ภาควิชาประเมินผลและวิจัยทางการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
วาสนา แสงงาม, สำนักงานศึกษาธิการอำเภอเมือง จังหวัดปัตตานี

Abstract

บทคัดย่อ
การวิจัยภาพอนาคตชาติพันธุ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหารูปแบบการประกันคุณภาพภายในสถานศึกษาระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานในเขตพื้นที่การศึกษาจัหวัดปัตตานี ตั้งแต่ปี พ.ศ.2545 เป็นต้นไป โดยการสัมภาษณ์กลุ่มตัวอย่างผู้ปฏิบัติงานการประกันคุณภาพการศึกษาระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน ภาพอนาคตรูปแบบการประกันคุณภาพการศึกษามีดังนี้ 1) ภาพอนาคตในทางที่ดี : ผู้บริหารและครูมีความสัมพันธ์อันดีกับชุมชน การใช้ชุมชนมีส่วนร่วมในการจัดการศึกษาทำให้สามารถจัดการเรียนการสอนได้อย่างมีประสิทธิภาพและสอดคล้องกับความต้องการของท้องถิ่นมากขึ้น 2) ภาพอนาคตในทางที่ไม่ดี : เกิดความขัดแย้งเรื่องผลประโยชน์ระหว่างชุมชนกับสถานศึกษา ผู้บริหารสถานศึกษามีอำนาจตัดสินใจน้อยลงเนื่องจากมีการบริหารงานในรูปคณะกรรมการ การขาดความรู้ด้านการประกันคุณภาพการศกึษาของชุมชนทำให้บุคลากรในสถานศึกษาต้องแบกรับภาระมากขึ้น ส่งผลให้เกิดการต่อต้านการปฏิรูปการศึกษาจากบุคลากรบางกลุ่ม และ 3) ภาพอนาคตที่น่าจะเป็นไปได้มากที่สุด : หากเปิดโอกาสให้ผู้มีส่นได้ส่วนเสียในการศึกษามีส่วนร่วมในการจัดการศึกษา ก็จะสามารถตอบสนองความต้องการของท้องถิ่นได้อย่างมีประสิทธิภาพ สถานศึกษากับชุมชนจะมีความสัมพันธ์ใกล้ชิด คุณภาพและมาตรฐานการศึกษาจะได้รับการพัฒนาให้ดีขึ้นเรื่อย ๆ บุคลากรทางการศึกษาจะทำงานเป็นระบบ มีคุณภาพมาตรฐานและความเป็นมืออาชีพและได้รับการยอมรับจากสาธารณชน

คำสำคัญ : การประกันคุณภาพการศึกษา/ การศึกษาขั้นพื้นฐาน, ปัตตานี, สถานศึกษา

Abstract
This Ethnographic Future Research was intended to find a model of internal educational quality assurance for schools responsible for basic education in Pattani, projecting from the year 2002 onward. Personnel involving in educational quality assurance in schools responsible for basic education was interviewed. Three visions of quality assurance were as follows : 1) Positive Vision-Administrators and teachers had a good relationship with the community. The community’s participation in the management of education would render the instruction more efficient and responsive to the need of the community. 2) Negative Vision-Conflicts of interest between the community and the school arose. School administrators had less decision-making power since most decisions would be made by the school board/committee. The community’s lack of knowledge on educational quality assurance would force education personnel to resume more responsibilities, and this would possibly lead some personnel to oppose the educational reform. 3) Most Possible Vision Response to the need of the community would be more efficient if stakeholders were allowed to participate in education management. The school and the community would have a close relationship. Educational quality and standard would be continuously enhanced. Education personnel would work more systematically to attain quality, professionalism and acceptance from the public.

Keywords : basic education, educational quality assurance, Pattani, school

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=55