ทิพย์วรรณา งามศักดิ์, .,
Wiwat Wangcharoen, ., & and Brian H. Wilkinson, T. (2005, June 8). อิทธิพลของภูมิภาค อายุและเพศต่อความชอบของผู้บริโภค กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์ทางการค้าประเภทอาหารขบเคี้ยว
Influences of Region, Age, and Gender on Consumer Preferences: A Case Study of Commercial Snack Products. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 11(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=284.

อิทธิพลของภูมิภาค อายุและเพศต่อความชอบของผู้บริโภค กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์ทางการค้าประเภทอาหารขบเคี้ยว
Influences of Region, Age, and Gender on Consumer Preferences: A Case Study of Commercial Snack Products

วิวัฒน์ หวังเจริญ ทิพย์วรรณา งามศักดิ์,
และ Brian H. Wilkinson
Wiwat Wangcharoen,
Tipvanna Ngarmsak and Brian H. Wilkinson,

Abstract

The sensory evaluation of 7 commercial snack products showed that the most preferred product was potato chips, followed by prawn crackers, popcorn, seasoned squid, fish snacks, puffed snacks, and nuts, respectively. The differences of preference ratings were apparent when the perceptual maps were created; region, age and gender were the major factors influencing consumer preferences for the seven representative snack products. Consumers in northeastern and northern Thailand preferred fish snacks and seasoned squid while consumers in central and southern Thailand preferred puffed snacks. Nuts were most preferred by southerners. Compared to two older groups, those who were 12-22 preferred puffed snacks; those older than 35 preferred popcorn, seasoned squid, and nuts to fish snacks, when compared to other younger age groups. In addition, males preferred nuts more than females did.
Keywords: age, consumer preferences, gender, region, snack products

บทคัดย่อ
การทดสอบความชอบของผู้บริโภคที่มีต่อผลิตภัณฑ์ทางการค้าประเภทอาหารขบเคี้ยว 7 ชนิด ชี้ให้เห็นว่ามันฝรั่งทอดเป็นผลิตภัณฑ์ที่ผู้บริโภคนิยมมากเป็นอันดับหนึ่ง รองลงมา คือ ข้าวเกรียบกุ้ง ข้าวโพดอบเนย ปลาหมึกปรุงรส ปลาเส้น ขนมขึ้นรูปและถั่ว ตามลำดับ การสร้างผังแสดงตำแหน่งผลิตภัณฑ์จากคะแนนความชอบทำให้เห็นความแตกต่างในเรื่องความชอบของผู้บริโภคตามภูมิภาค อายุและเพศได้อย่างชัดเจน ผู้บริโภคในภาคตะวันออกเฉียงเหนือและภาคเหนือชอบปลาเส้นและปลาหมึกปรุงรสมากกว่าผู้บริโภคในภาคกลางและภาคใต้ซึ่งชอบขนมขึ้นรูปมากกว่า ผู้บริโภคในภาคใต้ชอบถั่วมากกว่าผู้บริโภคในภาคอื่น ๆ ผู้บริโภคที่มีอายุในช่วง 12-22 ปีชอบขนมขึ้นรูปมากกว่าผู้บริโภคอีกสองกลุ่มที่มีอายุมากกว่า ในขณะที่ผู้บริโภคที่มีอายุ 35 ปีขึ้นไปชอบข้าวโพดอบเนย ปลาหมึกปรุงรสและถั่วมากกว่า แต่ชอบปลาเส้นน้อยกว่าผู้ที่มีอายุน้อยกว่า และผู้บริโภคเพศชายชอบถั่วมากกว่าผู้บริโภคเพศหญิง

คำสำคัญ: ความชอบของผู้บริโภค, ผลิตภัณฑ์อาหารขบเคี้ยว, เพศ, ภูมิภาค, อายุ

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=284