Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 11, No. 1 (2005) open journal systems 


อิทธิพลของภูมิภาค อายุและเพศต่อความชอบของผู้บริโภค กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์ทางการค้าประเภทอาหารขบเคี้ยว
Influences of Region, Age, and Gender on Consumer Preferences: A Case Study of Commercial Snack Products


วิวัฒน์ หวังเจริญ ทิพย์วรรณา งามศักดิ์
และ Brian H. Wilkinson
Wiwat Wangcharoen
Tipvanna Ngarmsak and Brian H. Wilkinson


Abstract
The sensory evaluation of 7 commercial snack products showed that the most preferred product was potato chips, followed by prawn crackers, popcorn, seasoned squid, fish snacks, puffed snacks, and nuts, respectively. The differences of preference ratings were apparent when the perceptual maps were created; region, age and gender were the major factors influencing consumer preferences for the seven representative snack products. Consumers in northeastern and northern Thailand preferred fish snacks and seasoned squid while consumers in central and southern Thailand preferred puffed snacks. Nuts were most preferred by southerners. Compared to two older groups, those who were 12-22 preferred puffed snacks; those older than 35 preferred popcorn, seasoned squid, and nuts to fish snacks, when compared to other younger age groups. In addition, males preferred nuts more than females did.
Keywords: age, consumer preferences, gender, region, snack products

บทคัดย่อ
การทดสอบความชอบของผู้บริโภคที่มีต่อผลิตภัณฑ์ทางการค้าประเภทอาหารขบเคี้ยว 7 ชนิด ชี้ให้เห็นว่ามันฝรั่งทอดเป็นผลิตภัณฑ์ที่ผู้บริโภคนิยมมากเป็นอันดับหนึ่ง รองลงมา คือ ข้าวเกรียบกุ้ง ข้าวโพดอบเนย ปลาหมึกปรุงรส ปลาเส้น ขนมขึ้นรูปและถั่ว ตามลำดับ การสร้างผังแสดงตำแหน่งผลิตภัณฑ์จากคะแนนความชอบทำให้เห็นความแตกต่างในเรื่องความชอบของผู้บริโภคตามภูมิภาค อายุและเพศได้อย่างชัดเจน ผู้บริโภคในภาคตะวันออกเฉียงเหนือและภาคเหนือชอบปลาเส้นและปลาหมึกปรุงรสมากกว่าผู้บริโภคในภาคกลางและภาคใต้ซึ่งชอบขนมขึ้นรูปมากกว่า ผู้บริโภคในภาคใต้ชอบถั่วมากกว่าผู้บริโภคในภาคอื่น ๆ ผู้บริโภคที่มีอายุในช่วง 12-22 ปีชอบขนมขึ้นรูปมากกว่าผู้บริโภคอีกสองกลุ่มที่มีอายุมากกว่า ในขณะที่ผู้บริโภคที่มีอายุ 35 ปีขึ้นไปชอบข้าวโพดอบเนย ปลาหมึกปรุงรสและถั่วมากกว่า แต่ชอบปลาเส้นน้อยกว่าผู้ที่มีอายุน้อยกว่า และผู้บริโภคเพศชายชอบถั่วมากกว่าผู้บริโภคเพศหญิง

คำสำคัญ: ความชอบของผู้บริโภค, ผลิตภัณฑ์อาหารขบเคี้ยว, เพศ, ภูมิภาค, อายุ


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548