Teerayout Rascha and Chaiwat Padungpong, . (2005, June 8). การจัดกระบวนการเรียนรู้ตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 ของครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการศึกษา 2
Instructional Process Circumstance Among Secondary School Teachers Upon The National Education Act B.E 2542 under Department of General Education in Educational Region 2. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 11(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=278.

การจัดกระบวนการเรียนรู้ตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 ของครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการศึกษา 2
Instructional Process Circumstance Among Secondary School Teachers Upon The National Education Act B.E 2542 under Department of General Education in Educational Region 2

ธีระยุทธ รัชชะ และชัยวัฒน์ ผดุงพงษ์
Teerayout Rascha and Chaiwat Padungpong,

Abstract

The purposes of this research were to study and compare instructional process circumstance among secondary teachers upon the National Education Act B.E 2542 under department of general education in educational region 2 which were classified by instructional experiences. The samples were 331 secondary school teachers under department of general education in educational region 2 of selected by stratified random sampling. The research instrument was a questionnaire with reliability at 0.86. The findings were as follow : 1) In general, secondary school teachers have practiced instructional process in accord with the National Education Act of B.E. 2542 at high level. 2) There was statistical difference in practicing instructional process in accord with the National Education Act of B.E. 2542 among secondary teachers under department of general education in educational region 2 who had different teaching experiences.

Keywords : curriculum content, environment of learning, instruction evaluation, learning experiences, teaching materials

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการจัดกระบวนการเรียนรู้ตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2542 ของครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการการศึกษา 2 จำแนกตามประสบการณ์การสอน กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการศึกษา 2 จำนวน 331 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม มีค่าความเที่ยง 0.86 ผลการวิจัยสรุปว่า 1) ครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการศึกษา 2 มีการปฏิบัติเกี่ยวกับการจัดกระบวนการเรียนรู้ตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) ครูในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตการศึกษา 2 ที่มีประสบการณ์การสอนต่างกัน มีการปฏิบัติเกี่ยวกับการจัดกระบวนการเรียนรู้ตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2542 ในภาพรวมแตกต่างกัน

คำสำคัญ : การจัดกิจกรรมการเรียนรู้, การจัดเนื้อหาสาระของหลักสูตร, การจัดบรรยากาศการเรียนรู้, การจัดสื่อการเรียนรู้, การวัดและประเมินผล

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=278