ปานแก้วตา ลัคนาวานิช, .,
Somnuk Aujirapongpan, ., & and Piyarat Wantong, P. (2005, March 11). วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารของธุรกิจโรงแรมในภาคใต้
Managerial Accounting Practice of the Hotel Industry in Southern Thailand. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 10(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=251.

วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารของธุรกิจโรงแรมในภาคใต้
Managerial Accounting Practice of the Hotel Industry in Southern Thailand

สมนึก เอื้อจิระพงษ์พันธ์ ปานแก้วตา ลัคนาวานิช,
ปิยรัตน์ วันทอง
Somnuk Aujirapongpan,
Pankeawta Lukkanawanit and Piyarat Wantong,

Abstract

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารของธุรกิจโรงแรมในภาคใต้ โดยแบ่งวิธีปฏิบัติตามการนำข้อมูลบัญชีบริหารมาใช้ออกเป็น 4 ด้าน คือ การคำนวณต้นทุน การวางแผนและควบคุม การตัดสินใจ และการวัดผลการปฏิบัติงาน นอกจากนี้ยังได้ศึกษาถึงความคิดเห็นด้านประสิทธิภาพและประสิทธิผล และความพึงพอใจของผู้บริหารโรงแรมในการใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหาร โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริหารระดับสูงของโรงแรมระดับมาตรฐานในภาคใต้ จำนวน 19 แห่ง ผลการศึกษาพบว่าธุรกิจโรงแรมที่เป็นประชากรในการศึกษาครั้งนี้ ได้มีการนำวิธีปฏิบัติทางด้านบัญชีบริหารมาใช้เพื่อให้ได้ข้อมูลในการบริหารและตัดสินใจในธุรกิจ และได้ใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารแต่ละด้านในหลายวิธี ไม่ว่าจะเป็นด้านการคำนวณต้นทุน การวางแผนและควบคุม การตัดสินใจ และการวัดผลการปฏิบัติงาน สำหรับการศึกษาความคิดเห็นด้านประสิทธิภาพและประสิทธิผล และความพึงพอใจของผู้บริหารที่ได้รับจากการนำข้อมูลทางด้านบัญชีบริหารมาใช้ในการบริหารและตัดสินใจนั้น พบว่าผู้บริหารธุรกิจ โรงแรมได้ให้ความคิดเห็นว่าการใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารแต่ละวิธีนั้น ส่วนใหญ่ส่งผลต่อประสิทธิภาพและประสิทธิผลในการดำเนินงานในระดับมาก และผู้บริหารได้ให้ความคิดเห็นว่ามีความพึงพอใจในระดับมากที่สุดจากการนำข้อมูลด้านบัญชีบริหารมาใช้ในการบริหารกิจการ


คำสำคัญ : ข้อมูลทางการบัญชี, ธุรกิจโรงแรม, บัญชีบริหาร

ABSTRACT
This study is aimed at studying four practices in using the managerial accounting data in the hotel industry in the South of Thailand: costing, planning and controlling, decision making and performance appraisal. This study also investigates the hotel executives’ opinion concerning efficiency and effectiveness of their practices. In addition, their satisfaction in using the managerial accounting data in making decision is examined. Questionnaires were sent to 19 standard hotels in the South. The study revealed that most hotels used four practices in managerial accounting in their management and decision making. There were several approaches for each practice. Moreover, we find that many hotels used several approaches for each practice. As for opinion about efficiency and effectiveness, and executive satisfaction, it is found that using management accounting data helps increase efficiency and effectiveness. Furthermore, Executives showed the highest level of satisfaction.

Keyword :Accounting information, hotel industry, managerial accounting

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=251