Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 10, No. 3 (2004) open journal systems 


วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารของธุรกิจโรงแรมในภาคใต้
Managerial Accounting Practice of the Hotel Industry in Southern Thailand


สมนึก เอื้อจิระพงษ์พันธ์ ปานแก้วตา ลัคนาวานิช
ปิยรัตน์ วันทอง
Somnuk Aujirapongpan
Pankeawta Lukkanawanit and Piyarat Wantong


Abstract
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารของธุรกิจโรงแรมในภาคใต้ โดยแบ่งวิธีปฏิบัติตามการนำข้อมูลบัญชีบริหารมาใช้ออกเป็น 4 ด้าน คือ การคำนวณต้นทุน การวางแผนและควบคุม การตัดสินใจ และการวัดผลการปฏิบัติงาน นอกจากนี้ยังได้ศึกษาถึงความคิดเห็นด้านประสิทธิภาพและประสิทธิผล และความพึงพอใจของผู้บริหารโรงแรมในการใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหาร โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้บริหารระดับสูงของโรงแรมระดับมาตรฐานในภาคใต้ จำนวน 19 แห่ง ผลการศึกษาพบว่าธุรกิจโรงแรมที่เป็นประชากรในการศึกษาครั้งนี้ ได้มีการนำวิธีปฏิบัติทางด้านบัญชีบริหารมาใช้เพื่อให้ได้ข้อมูลในการบริหารและตัดสินใจในธุรกิจ และได้ใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารแต่ละด้านในหลายวิธี ไม่ว่าจะเป็นด้านการคำนวณต้นทุน การวางแผนและควบคุม การตัดสินใจ และการวัดผลการปฏิบัติงาน สำหรับการศึกษาความคิดเห็นด้านประสิทธิภาพและประสิทธิผล และความพึงพอใจของผู้บริหารที่ได้รับจากการนำข้อมูลทางด้านบัญชีบริหารมาใช้ในการบริหารและตัดสินใจนั้น พบว่าผู้บริหารธุรกิจ โรงแรมได้ให้ความคิดเห็นว่าการใช้วิธีปฏิบัติทางการบัญชีบริหารแต่ละวิธีนั้น ส่วนใหญ่ส่งผลต่อประสิทธิภาพและประสิทธิผลในการดำเนินงานในระดับมาก และผู้บริหารได้ให้ความคิดเห็นว่ามีความพึงพอใจในระดับมากที่สุดจากการนำข้อมูลด้านบัญชีบริหารมาใช้ในการบริหารกิจการ


คำสำคัญ : ข้อมูลทางการบัญชี, ธุรกิจโรงแรม, บัญชีบริหาร

ABSTRACT
This study is aimed at studying four practices in using the managerial accounting data in the hotel industry in the South of Thailand: costing, planning and controlling, decision making and performance appraisal. This study also investigates the hotel executives’ opinion concerning efficiency and effectiveness of their practices. In addition, their satisfaction in using the managerial accounting data in making decision is examined. Questionnaires were sent to 19 standard hotels in the South. The study revealed that most hotels used four practices in managerial accounting in their management and decision making. There were several approaches for each practice. Moreover, we find that many hotels used several approaches for each practice. As for opinion about efficiency and effectiveness, and executive satisfaction, it is found that using management accounting data helps increase efficiency and effectiveness. Furthermore, Executives showed the highest level of satisfaction.

Keyword :Accounting information, hotel industry, managerial accounting


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548