Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 18, No. 1 (2012) open journal systems 


แนวทางการฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพการแพทย์แผนไทย
Ways of Professional Practice for Traditional Thai Medicine


มานะ รักษ์วงศ์, คณะการแพทย์แผนไทย มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Mana Rakwong, Senior Professional Level, Faculty of Traditional Thai Medicine, Prince of Songk


Abstract
The purpose of the research was to study ways of professional practice of Traditional Thai Medicine, performed by the students of the Faculty of the Traditional Thai Medicine Establishment Project, Prince of Songkla University. The samples were 20 experts. As for the research instrument, a questionnaire was designed, using the Delphi technique for the subjects (experts) to express their opinions on eight items. It was planned that the subjects would answer the questionnaire at three different times. First, the sameples answered open-ended questions. The 5-Point Likert scale was used for the second time. The same method as the second time was used with an additional median and interquartile range. The results revealed that out of eight, the following seven items were agreed upon and accepted by the experts: 1) Professional Practice’s Objectives 2) Student Qualification for Professional Practice 3) The Role and Duty of Lecturer in Professional Practice 4) The Role and Duty of the Lecturer in the Faculty of Traditional Thai Medicine Establishment Project 5) The Role and Duty of the Professional Practice Student 6) The Preparation for Student before Professional Practice, and 7) The Faculty of Traditional Thai Medicine Establishment Project Operation after the Student’s Professional Practice. As for the eighth item, under which five sub-items on Professional Practice were studied, it was found that the experts agreed on the following four: (8.1) Evaluation of Professional Practice in Professional Practice for Thai Massage Subject (170-390) (8.2) Evaluation of Professional Practice in Professional Practice for Thai Traditional Medicine I Subject (170-490) (8.3) Evaluation of Professional Practice in Professional Practice for Thai Traditional Medicine II Subject (170-491) (8.4) Traditional Thai Medicine Personality Evaluation. They also accepted but disagreed upon the sub-item (8.5) Evaluated Professional Practice and Scores of Evaluation of Professional Practice.

Keywords: Professional Practice, Professional Practice Student, Traditional Thai Medicine

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาแนวทางการ ฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพการแพทย์แผนไทย สำหรับ นักศึกษาสาขาวิชาการแพทย์แผนไทย โครงการจัดตั้ง คณะการแพทย์แผนไทย มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 20 คน เครื่องมือ วิจัยเป็นแบบสอบถามซึ่งออกแบบโดยใช้เทคนิคเดล ฟาย กลุม่ ผูเ้ ชี่ยวชาญตอบแบบสอบถามทั้งหมด จำนวน 3 รอบ รอบที่ 1 เป็นแบบสอบถามปลายเปิด รอบที่ 2 เป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ รอบที่ 3 เปน็ แบบเดียวกันกับรอบที่ 2 แตเ่ พิ่มตำแหนง่ คา่ มัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ และตำแหน่งที่แต่ละคนได้ตอบ ในรอบที่ 2 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่ามัธยฐานและค่า พิสัยระหวา่ งควอไทล ์ ผลการวิจัย พบวา่ กลุม่ ผูเ้ ชี่ยวชาญ มีความคิดเห็นเกี่ยวกับแนวทางการฝึกปฏิบัติงาน เชิงวิชาชีพการแพทย์แผนไทย โดยมีความคิดเห็น สอดคล้องกันและอยู่ในเกณฑ์ยอมรับในทุกข้อย่อย ของ 7 ข้อ จากทั้งหมด 8 ข้อ ดังนี้ 1) วัตถุประสงค์ ของการฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ 2) คุณสมบัติของ นักศึกษาที่จะออกฝกึ ปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ 3) บทบาท หน้าที่ของอาจารย์ประจำ แหล่งฝึก 4) บทบาทหน้าที่ ของอาจารย์ประจำโครงการจัดตั้งคณะการแพทย์ แผนไทย 5) บทบาทหน้าที่ของนักศึกษาฝึกปฏิบัติงาน เชิงวิชาชีพ 6) การเตรียมความพร้อมให้แก่นักศึกษา ก่อนออกฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ 7) การดำเนินการ ของโครงการจัดตั้งคณะการแพทย์แผนไทย หลังจาก ที่นักศึกษาเสร็จสิ้นจากการฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ ส่วนในข้อ 8) การประเมินผลการฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ ซึ่ง 4 ใน 5 ข้อย่อยที่กลุ่มผู้เชี่ยวชาญมีความคิดเห็น สอดคลอ้ งกันและอยูใ่ นเกณฑย์ อมรับ คือ (8.1) การประเมิน การฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ รายวิชา 170-390 การฝึก ปฏิบัติงานการนวดไทย (8.2) การประเมินการฝึกปฏิบัติ งานเชิงวิชาชีพ รายวิชา 170-490 การฝึกปฏิบัติงาน เวชกรรมไทย 1 (8.3) การประเมินการฝึกปฏิบัติงาน เชิงวิชาชีพ รายวิชา 170-491 การฝึกปฏิบัติงาน เวชกรรมไทย 2 (8.4) การประเมินบุคลิกภาพความ เป็นแพทย์แผนไทย กลุ่มผู้เชี่ยวชาญมีความคิดเห็น ไม่สอดคล้องกันแต่อยู่ในเกณฑ์ยอมรับในข้อย่อย (8.5) สิ่งที่ประเมินและน้ำหนักการประเมิน (%) ในการประเมินผลการฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ

คำสำคัญ: การฝึกปฏิบัติงานเชิงวิชาชีพ, การแพทย์ แผนไทย, นักศึกษาฝึกปฏิบัติงานเชิง วิชาชีพ


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548