Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 17, No. 3 (2011) open journal systems 


ทัศนคติต่อหนี้สินและการจัดการเงินของผู้ใช้บัตรเครดิต
Credit Card Users: Debt Attitudes and Financial Practices


อรรถพล จิโรจน์มนตรี, คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Atthaphol Jirotmontree, Faculty of Commerce and Management, Prince of Songkla University


Abstract
study examined debt attitudes and financial practices of a sample of 297 credit cards users in Bangkok. T-test statistics examined the group’s debt perception agreement and financial management practices. Multiple Regression analysis indicated educational level, card repayment habits and financial practices to be significantly related to debt attitudes. Meanwhile, the length of working experience and card repayment habits were shown to be significantly associated to one’s financial practices. The results suggested that consumers manage their finances accordingly to suit their debt attitudes level and to help deal with their debt situations. The study discussed the distinct association between pro-debt attitudes and careful financial management which reflects the rational use of credit cards in modern society. A greater understanding of Thai consumers’ card use behavior with respect to debt attitudes and financial management behavior would be of importance to credit card company’s marketing strategies as well as to manage future transaction channels.

Keywords: credit cards, debt attitudes, financial practices

บทคัดย่อ
การศึกษาวิจัยเรื่อง “ทัศนคติต่อหนี้สินและการจัดการทางการเงินของผู้ใช้บัตรเครดิต” วิเคราะห์กลุ่มตัวอย่าง จากผู้ถือบัตรเครดิต 297 คน ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยทดสอบเปรียบเทียบค่าเฉลี่ย (t-test) ความเห็นเกี่ยวกับ ทัศนคติต่อหนี้สินและการบริหารการเงิน จากผลการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression) พบว่า ระดับ การศึกษาพฤติกรรมการชำระหนี้บัตรเครดิตและการจัดการด้านการเงิน มีความสัมพันธ์กับทัศนคติต่อหนี้สินอย่าง มีนัยสำคัญทางสถิติ ในขณะเดียวกันระยะเวลาของประสบการณ์ในการทำงานและพฤติกรรมการชำระหนี้บัตรเครดิต มีความสัมพันธ์กับการจัดการทางการเงินของผู้ถือบัตรเครดิตอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเช่นกัน ผลการวิจัยครั้งนี้ แสดงให้เห็นว่า ผู้ใช้บัตรเครดิตสามารถบริหารจัดการทางการเงินได้อย่างเหมาะสมและสอดคล้องกับระดับของ ทัศนคติที่มีต่อหนี้สินและพร้อมที่จะรับมือกับสภาวะการมีหนี้สิน นอกจากนี้ ผลการวิจัยชี้ให้เห็นถึงการเชื่อมโยง อย่างชัดเจนระหว่างทัศนคติที่ดีต่อการมีหนี้กับการจัดการทางการเงินอย่างระมัดระวัง ซึ่งสะท้อนให้เห็นถึงลักษณะ การใช้บัตรเครดิตอย่างสมเหตุสมผลในยุคสังคมปัจจุบัน การให้ความสำคัญของพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตกับ ทัศนคติต่อหนี้สินและพฤติกรรมการบริหารจัดการทางการเงินของผู้บริโภค จะเป็นประโยชน์ต่อบริษัทผู้ออกบัตร เครดิตในการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดและการจัดการทางการเงินผ่านช่องทางอื่นๆ ในอนาคต

คำสำคัญ: การจัดการด้านการเงิน, ทัศนคติต่อหนี้สิน, บัตรเครดิต


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548