Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 17, No. 3 (2011) open journal systems 


กลยุทธ์การพัฒนาและการขับเคลื่อนการพัฒนาคุณลักษณ์ที่พึงประสงค์ของนักเรียนโดยใช้เครือข่ายวิจัยการศึกษา : ภาคใต้ตอนบน
Strategies for Developing and Driving the Development of Students’ Desired Characters Using Educational Research Network: Upper Southern Part


วสันต์ อติศัพท์, ภาควิชาเทคโนโลยีการศึกษา,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
คณิตา นิจจรัลกุล, ภาควิชาเทคโนโลยีการศึกษา,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ชิดชนก เชิงเชาว์, ภาควิชาการประเมินผลการศึกษาและการวิจัย,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
อาฟีฟี ลาเต๊ะ, ภาควิชาการประเมินผลการศึกษาและการวิจัย,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
บุญญิสา แซ่หล่อ, ภาควิชาการศึกษา,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
สนั่น เพ็งเหมือน, ภาควิชาการศึกษา,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
วัฒนะ พรหมเพชร, ภาควิชาจิตวิทยาการศึกษาคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
เปรมวดี โกมลตรี, เทคโนโลยีการศึกษา,คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Wasant Atisabda, Department of Educational Technology, Faculty of Education, Prince of Songkla Un
Kanita Nitjarunkul, Department of Educational Technology, Faculty of Education, Prince of Songkla Un
Chidchanok Churngchow, Department of Educational Evaluation and Research, Faculty of Education, Prince
Afifi Lateh, Department of Educational Evaluation and Research, Faculty of Education, Prince
Bunyisa Saelo, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Sanan Pengmuan, Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Prince of Songkla Un
Wattana Prohmpetch, Department of Educational Psychology, Faculty of Education, Prince of Songkla Un
Premwadee Komontree, Faculty of Education, Prince of Songkla University


Abstract
The purpose of research was to study strategies for developing and driving the development of students’ desired characters using educational research network: upper southern part, Thailand. This research is research and development. Studying the navigate school in Upper Southern, Thailand, 2007, 8 provinces, 10 schools. There were 2,417 students, 3,258 student’s parent, 23 administrators, 228 teachers, 3 researchers’ of province level, 8 researchers of regional level and 7 supervisors of the educational service area office. The instrument of this research is questionnaire to measure characters’ level that has validity between 0.95-0.98. The data was used both of the statistical analysis and content analysis. The findings were as follows: 1) The developments of character education innovation are moral character, social character, and learning character in multiple models. 2) After integration these three characters education innovations in instruction and co-curriculum activity, they were enable: 2.1) the student and classmate to be self awareness and valuing, 2.2) teachers and parent were awareness and valuing toward the development student’s desired character, and 2.3) administrator, teacher, parent, student, student classmate and researcher in local education research network level have got an empowerment in developing student’s desired character from research team of regional education research network level in higher education institutes. 3) The higher education institutes of regional and provincial education research network level and the local education research network level have searched strategies, plan to developing and driving strategies with empowerment to develop student’s desired characters which strongly promote the education research network.

Keywords: desired characters, educational research network, empowerment, strategies for development, strategies for driving

บทคัดย่อ
โครงการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การพัฒนาและการขับเคลื่อนการพัฒนาคุณลักษณ์ที่ พึงประสงค์ของนักเรียนโดยใช้เครือข่ายวิจัยการศึกษา : ภาคใต้ตอนบน การวิจัยนี้ใช้วิธีวิจัยแบบวิจัยและพัฒนา ทำการศึกษากับโรงเรียนนำร่องในภาคใต้ตอนบน ปีการศึกษา 2550 จำนวน 8 จังหวัด รวม 10 โรงเรียน นักเรียน 2,471 คน ผู้ปกครองของนักเรียน 2,258 คน ผู้บริหาร 23 คน และครูนักวิจัยจำนวน 228 คน นักวิจัยเครือข่ายระดับ จังหวัด 3 คน นักวิจัยเครือข่ายระดับภูมิภาคสถาบันอุดมศึกษาในโครงการ จำนวน 8 คน ผู้บริหารจากสำนักงาน เขตพื้นที่การศึกษา 7 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามสำหรับวัดระดับคุณลักษณ์ มีค่าความเที่ยง ระหว่าง 0.95-0.98 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ทั้งวิธีทางสถิติและการวิเคราะห์เนื้อหา กลยุทธ์การพัฒนาคุณลักษณ์ ที่พึงประสงค์ของนักเรียนมีผลการวิจัย ดังนี้ 1) มีการพัฒนานวัตกรรมคุณลักษณ์ศึกษาด้านคุณธรรม ด้านสังคม ด้านการเรียนรู้ที่มีคุณภาพและมีรูปแบบหลากหลาย 2) ภายหลังการใช้นวัตกรรมคุณลักษณ์ศึกษาทั้ง 3 ด้าน บูรณาการในกิจกรรมการเรียนการสอนและกิจกรรมเสริมหลักสูตรทำให้ 2.1) นักเรียนเกิดความตระหนักและเห็น คุณค่าของการพัฒนาตนเองด้านคุณลักษณ์ที่พึงประสงค์ของนักเรียนและเพื่อนนักเรียน 2.2) ครูและผู้ปกครอง เกิดความตระหนักและเห็นคุณค่าของการพัฒนาคุณลักษณ์ที่พึงประสงค์ของนักเรียนอย่างมีทิศทางโดยมีส่วนร่วม ในการสังเกตพฤติกรรมของนักเรียนทั้งในและนอกห้องเรียนและที่บ้านที่มีต่อการพัฒนาคุณลักษณ์ที่กำหนด ในด้านคุณธรรม ด้านสังคม ด้านการเรียนรู้ และ 2.3) ผู้บริหาร ครู ผู้ปกครอง นักเรียน เพื่อนนักเรียน และนักวิจัย เครือข่ายระดับจังหวัดและท้องถิ่นได้รับการเสริมพลังอำนาจในการพัฒนาคุณลักษณ์ที่พึงประสงค์ของนักเรียน จากทีมวิจัยในสถาบันอุดมศึกษาเครือข่ายวิจัยการศึกษาระดับภูมิภาค และ3) สถาบันอุดมศึกษาเครือข่ายวิจัย การศึกษาระดับภูมิภาค สถาบันอุดมศึกษาเครือข่ายวิจัยการศึกษาระดับจังหวัด และสถานศึกษาเครือข่ายวิจัย การศึกษาระดับท้องถิ่นร่วมแสวงหากลยุทธ์ วางแผนการพัฒนา และกลยุทธ์การขับเคลื่อนด้วยการเสริมพลัง อำนาจการพัฒนาคุณลักษณ์ที่พึงประสงค์ของนักเรียนทำให้เกิดเครือข่ายวิจัยการศึกษาที่เข้มแข็ง

คำสำคัญ: กลยุทธ์การขับเคลื่อน, การเสริมพลังอำนาจ, คุณลักษณ์ที่พึงประสงค์, เครือข่ายวิจัยการศึกษา


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548