Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 16, No. 4 (2010) open journal systems 


การสนับสนุนทางวิชาชีพในการปฏิบัติงานช่วยเหลือเด็กที่ถูกทารุณและทอดทิ้งของทีมสหวิชาชีพสังกัดสถานสงเคราะห์เด็กในประเทศไทย
Professional Supports for Multidisciplinary Teams to Intervene Abused and Neglected Children in Welfare Residences of Thailand


อำไพรัตน์ อักษรพรหม, สาขามนุษยนิเวศศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช

Ampairat Aksornprom, School of Human Ecology, Sukhothai Thammatirat Open University


Abstract
The objective of this study was to find the solutions in order to give professional supports for multidisciplinary teams to intervene child abused and neglected assigned to children welfare residences in Thailand. The study samples consisted of 2 groups. The first group included 111 social workers, psychologists, child protective officers, and child caregivers from 46 children’s welfare residences throughout Thailand. The other included 14 academics and experts in social work, psychology and child development. Qualitative data was collected through 5 focus-groups, and was analyzed for content. The result showed that the abused and neglected children’s intervention process is comprised of 6 stages: social investigation, assessment, case conference, treatments, family unification, and follow-up. The professional supports were the following: firstly, the academic curriculums should focus on theory as well as practicum and attractive appearance. Secondly, licenses are confirmed to standardize performance. Thirdly, the law which protects workers from being sued needs to be better defined. Fourthly, supervision and consultation on private issues and working system are necessary. Fifthly, the annual professions conference for sharing their experiences and problems. Sixthly, a professional development system should exist that each worker can attend at least once a year. Seventhly, adequate manpower of all professions should increase. Finally, it should have professional security, progress, promotion, and mental health caring system.

Keywords: child abused and neglected, children welfare residence, intervention, multidisciplinary team, professional supports

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการสนับสนุนทางวิชาชีพในการปฏิบัติงานช่วยเหลือเด็กที่ถูก ทารุณและทอดทิ้งของทีมสหวิชาชีพสังกัดสถานสงเคราะห์เด็กในประเทศไทย ประชากรและกลุ่มตัวอย่างมี 2 กลุ่ม ไดแ้ ก ่ กลุม่ ที่ 1 นักสังคมสงเคราะห ์ นักจิตวิทยา พนักงานเจา้ หนา้ ที่คุม้ ครองสวัสดิภาพเด็ก และพี่เลี้ยงเด็ก ที่ปฏิบัติงาน ช่วยเหลือเด็กที่ถูกทารุณและทอดทิ้ง สังกัดสถานสงเคราะห์เด็ก 46 แห่ง กรมพัฒนาสังคมและสวัสดิการและมูลนิธิ ศูนย์พิทักษ์สิทธิเด็ก รวมจำนวน 111 คน กลุ่มที่ 2 นักวิชาการและผู้เชี่ยวชาญด้านสังคมสงเคราะห์ศาสตร์ จิตวิทยา และพัฒนาการเด็ก รวมจำนวน 14 คน เก็บข้อมูลด้วยการอภิปรายกลุ่มรวม 5 ครั้ง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์ เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า กระบวนการช่วยเหลือเด็กที่ถูกทารุณและทอดทิ้งประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ การค้นหา ข้อเท็จจริงเบื้องต้น การประเมินสภาพเด็กเบื้องต้น การประชุมทีมสหวิชาชีพเพื่อการวินิจฉัย การดำเนินการช่วยเหลือ การคืนเด็กสูค่ รอบครัว และการติดตามผล แนวทางการสนับสนุนทางวิชาชีพ ไดแ้ ก ่หลักสูตรของสถาบันการศึกษาควร ให้นํ้าหนักเท่าๆ กัน ระหว่างภาคทฤษฎีกับภาคฝึกปฏิบัติ และสอนเรื่องการแสดงบุคลิกภาพที่ดี ใบประกอบวิชาชีพ ที่แสดงถึงมาตรฐานในการปฏิบัติงานแบบมืออาชีพ กฎหมายที่ให้ความคุ้มครองผู้ปฏิบัติงานจากการถูกฟ้องร้อง ระบบการนิเทศงานและเป็นที่ปรึกษาเรื่องส่วนตัวและงานแก่บุคลากรทุกคน การประชุมประจำปีสำหรับทุกนักวิชาชีพ ที่ปฏิบัติงานช่วยเหลือเด็กที่ถูกทารุณและทอดทิ้งเพื่อร่วมกันเสนอประสบการณ์และปัญหาที่ผ่านมา การเพิ่มพูน ความรูแ้ ละทักษะของทุกวิชาชีพอยา่ งนอ้ ยปลี ะ 1 ครั้ง เพิ่มอัตรากำลังของทุกวิชาชีพใหเ้ พียงพอกับจำนวนเด็กที่ถูก ทารุณและทอดทิ้ง ยกระดับความมั่นคงและก้าวหน้าทางวิชาชีพ และระบบดูแลสุขภาพจิตของผู้ปฏิบัติงาน

คำสำคัญ: การสนับสนุนทางวิชาชีพ, การช่วยเหลือ, เด็กที่ถูกทารุณและทอดทิ้ง, ทีมสหวิชาชีพ, สถานสงเคราะห์เด็ก


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548