Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 16, No. 1 (2010) open journal systems 


บทบาทผู้นำมุสลิมในการพัฒนาการศึกษาของสังคมมุสลิมในจังหวัดชายแดนภาคใต้
The Role of Muslim Leaders in Educational Development of uslim Society in the Southern Border Provinces of Thailand


ดลมนรรจน์ บากา, ภาควิชาอิสลามศึกษา วิทยาลัยอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
เกษตรชัย และหีม, สาขาวิชาสารัตถศึกษา คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Dolmanach Baka, Department of Islamic Studies, College of Islamic Studies, Prince of Songkla Uni
Kasetchai Laeheem, Department of Educational Foundation, Faculty of Liberal Arts, Prince of Songkla


Abstract
Abstract This research aimed to study and to compare the actual role, and the expected role of Muslim leaders in educational development of Muslim society in the southern border provinces. A total of 3,000 Muslim leaders were interviewed to collect relevant data. Data were analyzed by Ecstat computer program, and presented the result in the form of diagram by showing the frequency, percentage, mean, standard deviation, and pair samples t-test. We found that the Muslim leaders have the actual role in educational development of Muslim society in the moderate level, have the expected role in the high level, and the Muslim leaders have the actual role and the expected role in all educational development of Muslim society were statistically significant difference at 0.001 level.

Keywords: actual role, education of Muslim society, expected role, Muslim leaders, southern border provinces

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบบทบาทที่เป็นจริง และบทบาทที่คาดหวังของผู้นำมุสลิม ในการพัฒนาการศึกษาของสังคมมุสลิมในจังหวัดชายแดนภาคใต้ โดยเก็บข้อมูลจากผู้นำมุสลิมในห้าจังหวัด ชายแดนภาคใต้ จำนวน 3,000 คน และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมเอ็กซ์สเท็ท เพื่อหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบทีที่กลุ่มมีความสัมพันธ์กัน ผลของการวิจัย พบว่า ผู้นำมุสลิม มีบทบาทที่เป็นจริงในการพัฒนาการศึกษาของสังคมมุสลิมอยู่ในระดับปานกลาง มีบทบาทที่คาดหวังอยู่ในระดับสูง และผู้นำมุสลิมมีบทบาทที่เป็นจริงและบทบาทที่คาดหวังในการพัฒนาการศึกษาทุกประเภทของสังคมมุสลิมที่ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001

คำสำคัญ: การศึกษาของสังคมมุสลิม, จังหวัดชายแดนภาคใต้, บทบาทที่คาดหวัง, บทบาทที่เป็นจริง, ผู้นำมุสลิม


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548