Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 14, No. 3 (2008) open journal systems 


การพัฒนาทักษะการเรียนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน 1 ของนักศึกษาปีที่ 1 คณะวิทยาศาสตร์
The Development of Skills in Learning Basic Mathematics I of the First Year Science Students


จิราพร ชมพิกุล, สถาบันพัฒนาการสาธารณสุขอาเซียน มหาวิทยาลัยมหิดล
อาริสา รัตนเพ็ชร์, ภาควิชาคณิตศาสตร คณะวิทยาศาสตร มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Jiraporn Chompikul, ASEAN Institute for Health Development, Mahidol University
Arisa Rattanaphet, Department of Mathematics, Faculty of Science, Prince of Songkla University


Abstract
The study was carried out to improve skills in learning the Basic Mathematics I of the first year science students using a “Special Remedial Program”, the objectives were: to compare the learning achievement of students who attended the “Special Remedial Program” with those who did not; and to determine factors affecting the students’ learning achievements in the Basic Mathematics I course. Subjects of the study were first year science students who enrolled in the Basic Mathematics I course in the year 2001. A treatment group of forty students and a control group of seventy-three students were randomly selected from the group of students who had attained a mark of 30% or lower in Mathematics in the university entrance examination. The treatment group attended both the “Special Remedial Program” and the “Tutorial Program” while the control group attended only the “Tutorial Program”. Quantitative and qualitative data including examination tests, questionnaires, interviews and classroom observation were collected. Results showed that a greater percentage of students attending the “Special Remedial Program” (17.5%) passed the Basic Mathematics I course than those who did not (12.3%). Factors affecting a student’s learning achievements included a student’s performance in mathematics in high school, attitude toward learning mathematics, understanding of mathematics, regularity in doing mathematics exercises, intention to remain in the course, lack of intention to repeat the entrance examination in the coming year, and frequency in attending the tutorial program.

Keywords: Basic Mathematics, control group, learner-focused, learning achievements, science students, Special Remedial Program, treatment group

บทคัดย่อ
การศึกษาการพัฒนาทักษะการเรียนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน 1 ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 คณะวิทยาศาสตร์ โดย ใช้วิธีการสอนเสริมแบบพิเศษ วัตถุประสงค์เฉพาะเพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ระหว่างกลุมที่ได้รับการ สอนเสริมแบบพิเศษ กับกลุ่มที่ไม่ได้รับการสอนเสริมแบบพิเศษ และเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน 1 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 1 คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน 1 ภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2544 ซึ่งมีคะแนน สอบเข้ามหาวิทยาลัยในวิชาคณิตศาสตร์น้อยกว่าหรือเท่ากับ 30 คะแนน และถูกสุ่มโดยวิธีการสุ่มแบบง่ายมา จำนวน 40 คน ให้ได้รับการสอนเสริมแบบพิเศษ และ 73 คน ให้ได้รับการสอนเสริมแบบปกติ เก็บรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพและ ปริมาณโดยใช้แบบทดสอบ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบสังเกตการณ์ ผลการวิจัยพบว่า ร้อยละของนักศึกษา ที่ได้รับการสอนเสริมแบบพิเศษได้รับเกรดตั้งแต่ D ขึ้นไป (17.5%) สูงกว่านักศึกษาที่ไม่ได้รับการสอนเสริมแบบพิเศษ (12.3%) ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ความรู้เดิม (เกรดเฉลี่ยวิชาคณิตศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6) ความชอบ ต่อวิชาคณิตศาสตร์ ความเข้าใจต่อวิชาคณิตศาสตร์ การทำแบบฝึกหัด การวางแผนที่จะถอนหรือไม่ถอนวิชาคณิตศาสตร์ การวางแผนที่จะสอบเข้ามหาวิทยาลัยใหม่ และจำนวนครั้งที่เข้ารับการสอนเสริมแบบปกติ มีความสัมพันธ์กับผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน

คำสำคัญ: กลุ่มควบคุม, กลุ่มศึกษา, การสอนเสริมแบบพิเศษ, ผู้เรี ยนเป็นสำคัญ, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, วิชาคณิตศาสตร์พื้นฐาน


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548