Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 14, No. 1 (2008) open journal systems 


การวิจัยและพัฒนาโรงเรียนร่วมพัฒนาวิชาชีพครู คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
Research and Development for Participatory Schools, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University


จิระวัฒน์ ตันสกุล, ภาควิชาประเมินผลและวิจัยทางการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
สุมาลี งามสมบัติ, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
เชาว์ พันธ์น้อย, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
นิภา เพชรสม, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
ฐิติมา ชูมี, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
เสาวรส ยิ่งวรรณะ, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
อัตภาพ มณีเติม, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี

Jirawat Tansakul, Department of Educational Evaluation and Research, Faculty of Education, Prince
Sumalee Ngamsombat, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University
Chou Punnoi, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University
Nipa Petsom, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University
Thitima Choomee, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University
Saowaros Yingwanna, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University
Attpap Maneetaem, Faculty of Education, Phetchaburi Rajabhat University


Abstract
The objectives of this research project were to establish the standards of the participatory schools for teacher profession, to develop strategic plans as well as to take action in developing teachers and schools to meet those standards. This participatory action research was conducted in conjunction with Phetchaburi Rajabhat University, Wachirathamsopit School and Ban-Norng Kang school. In setting up the standards of the schools, twenty-four standards were formed: The input component consisted of fourteen standard related to knowledge, ability and characteristics of teachers, competence of executives, social organization and the potential of the schools in training teachers. The process component consist of eight process standards, covered structure and work administration, personnel administration system, system for media and educational innovation management, teaching and learning system, public relations coordination with teacher training institutions, and educational quality assurance system. The last two standards involved the product component which included qualification of teacher graduation under the 5 year-study program, the know-how of learning management, and the teacher profession development.

Keywords: participatory schools, teacher profession development, school standards, strategic plan

บทคัดย่อ
วัตถุประสงค์ เพื่อสร้างมาตรฐานของโรงเรียนร่วมพัฒนาวิชาชีพครู จัดทำแผนกลยุทธ์และดำเนินการพัฒนาครูและโรงเรียนเข้าสู่มาตรฐานของโรงเรียนร่วมพัฒนาวิชาชีพครู เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม โดย คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี โรงเรียนวชิรธรรมโศภิต และโรงเรียนบ้านหนองคาง ผลการวิจัยได้มาตรฐานโรงเรียนร่วมพัฒนาวิชาชีพครู จำนวน 24 มาตรฐาน ประกอบด้วยมาตรฐานด้านปัจจัย 14 มาตรฐาน เกี่ยวกับความรู้ความสามารถและคุณลักษณะของครู ความรู้ความสามารถของผู้บริหาร องค์กรสังคมและศักยภาพของสถานศึกษาในการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู มาตรฐานด้านกระบวนการ 8 มาตรฐานเกี่ยวกับโครงสร้างและการบริหารงาน ระบบบริหารงานบุคคล ระบบบริหารจัดการสื่อและนวัตกรรมทางการศึกษา ระบบการเรียนการสอน ชุมชนสัมพันธ์ การประสานสัมพันธ์กับสถาบันผลิตครู และระบบประกันคุณภาพการศึกษา และมาตรฐานด้านผลผลิต 2 มาตรฐาน เกี่ยวกับคุณสมบัติของบัณฑิตครูครุศาสตรบัณฑิต 5 ปี และองค์ความรู้เกี่ยวกับการจัดการเรียนรู้และการพัฒนาวิชาชีพครู

คำสำคัญ: พัฒนาวิชาชีพครู, มาตรฐานโรงเรียน, โรงเรียนร่วม, แผนกลยุทธ์


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548