Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 13, No. 3 (2007) open journal systems 


องค์ประกอบในการพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้
Predicting Factors for Academic chievement of Islamic Privates School Students in the Three Southern Border Provinces of Thailand


เกษตรชัย และหีม, สาขาวิชาวิชาชีพครู คณะศิลปศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา

Kasetchai Laeheem, Faculty of Liberal Arts and Social Sciences, Yala Islamic University


Abstract
This research aimed to study the association and to construct the academic achievement model of 720 Mathayomsuksa 6 students at Islamic private schools in the three southern border provinces, Thailand in the academic year 2004. It was found that there were 12 predictors for the academic achievement statistically significant at 0.001 level. Study attitudes (X13), self discipline (X18), teaching quality of teachers (X23), anxiety (X16), achievement motivation (X12), adjustment (X19), interaction between teachers and students (X21), and classroom atmosphere (X24) held the positive relations to academic achievement statistically significant at 0.001 level. Teacher attitudes (X14), mother’s education (X6), parents’ education encouragement (X22), and study habit (X15) held the positive relations to academic achievement statistically significant at 0.01 level. The regression equation of raw score are thus : Yy = 0.164 - 0.127X13 + 0.141X18 + 0.111 X23 + 0.123X16 + 0.071 X12 + 0.109X19+ 0.056X22 + 0.037X24 + 0.033X14 + 0.017X63 + 0.101X64 + 0.028X11 + 0.025X15

Keywords: academic achievement, factors, Islamic Private School, three southern border provinces

บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์และสร้างสมการพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ปีการศึกษา 2547 จำนวน 720 คน ผลการวิจัยพบว่า มีตัวพยากรณ์ 12 ตัวที่สามารถพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.001 กล่าวคือ เจตคติต่อการเรียน (X13) ความมีวินัยในตนเอง (X18) คุณภาพการสอนของครู (X23) ความวิตกกังวล (X16) แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ (X12) การปรับตัว (X19) การปฏิสัมพันธ์ระหว่างนักเรียนกับครู (X21) และบรรยากาศในชั้นเรียน (X24) มีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001 และ เจตคติต่อครู (X14) ระดับการศึกษาของมารดา (X6) การส่งเสริมการเรียนของผู้ปกครอง (X22) และนิสัยในการเรียน (X15) มีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบมีดังนี้ Yy = 0.164 - 0.127X13 + 0.141X18 + 0.111 X23 + 0.123X16 + 0.071 X12 + 0.109X19 + 0.056X22 + 0.037X24 + 0.033X14 + 0.017X63 + 0.101X64 + 0.028X11 + 0.025X15

คำสำคัญ : จังหวัดชายแดนภาคใต้, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, โรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม, องค์ประกอบ


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548