|
การวิจัยเชิงประเมินประสิทธิภาพการดำเนินงานการศึกษานอกโรงเรียน : กรณีศึกษาในภาคใต้ Assessment Research for Efficiency of Non-formal Educational Administration: A Case Study of the South
|
ผ่องศรี วาณิชย์ศุภวงศ์, เธียรนันท์ วาณิชย์ศุภวงศ์, ภาควิชาพลศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ภาควิชาพลศึกษา คณะศึก
Phongsri Vanitsuppavong, Tiennan Vanitsuppavong, Department of Physical Education, Faculty of Education, |
Abstract
This assessment research aimed to investigate the efficiency of non-formal educational
administration, worthiness of non-formal educational management, and priority of future non-formal
educational administration. As a result, it indicated: The provincial center of non-formal educational
administration had, efficiently, conducted the input and the managerial process; standardized, each was in
good quality level. Moreover, the product had the quality a fair level. In accordance with the needs and
capability of the learners in communities notably the unprivileged, the educational courses were overally
offered. Most of the teachers holding educational degrees, knowledge and experiences, had engaged several
modes of instructions and evaluations. In addition, most of the graduates had the educational achievement a
fair level. Nevertheless, their attitudes to themselves and others became deep positive, after willingly
taking the educational opportunity of non-formal education. It definitely affected their lives and better life
quality. On the other hands, the provincial centers had underperformed in the worthiness. In 1999-2004,
1780.61 Baht average head cost was spent with 6.54% annually increase rate and 36.84% graduation
rate for the elementary education; whileas, 1430.79 Baht average head cost with 21.59% annually
increase rate and 29.39% graduation rate for the secondary education. In final, the non-formal education
has still been a choice of the unprivileged and the needs of community, to gain some knowledge to work
and further education. For the priority future non-formal educational administration, a reform could be
emerged, transforming the center from provider to supportor and let individual, private, or community
organization be provider instead.
Keyword: efficiency of educational administration, non-formal educational administration,
priority of the future non-formal educational administration,
worthiness of educational management
บทคัดย่อ
การวิจัยประเมินผลนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินประสิทธิภาพการดำเนินงานการศึกษานอกโรงเรียน
(กศน.) ความคุ้มทุนของการจัดการศึกษา และแนวทางการดำเนินงานการศึกษานอกโรงเรียนในอนาคต ผลการศึกษา
พบว่า กศน. จัดปัจจัยนำเข้า กระบวนการจัดการศึกษาต่างได้มาตรฐานมีคุณภาพระดับดี ผลผลิตมีคุณภาพระดับ
พอใช้ จัดหลักสูตรการศึกษาสอดคล้องตรงกับความต้องการและความสามารถของผู้เรียนผู้ด้อยโอกาสในชุมชนได้
ทั่วถึง ครูผู้สอนส่วนใหญ่มีวุฒิการศึกษา มีความรู้ความสามารถ ประสบการณ์การศึกษา วิธีการสอนและประเมินผล
อย่างหลากหลาย ส่วนผู้สำเร็จการศึกษาส่วนใหญ่แม้มีผลสัมฤทธิ์ระดับพอใช้ แต่มีเจตคติดีต่อตนเองและผู้อื่น มี
กำลังใจที่ได้รับโอกาสทางการศึกษาจาก กศน. ทำให้ทำงานมีประสิทธิภาพและมีคุณภาพชีวิตดีขึ้น ส่วนความคุ้มทุน
ของการจัดการศึกษายังไม่คุ้มทุน ในปี 2542-2547 หลักสูตรประถมศึกษามีค่าใช้จ่ายรายหัวเฉลี่ย 1,780.61
บาท มีอัตราค่าใช้จ่ายเพิ่มขึ้นต่อปีร้อยละ 6.54 และอัตราผู้สำเร็จการศึกษา 36.84% ส่วนหลักสูตรมัธยมศึกษา
มีค่าใช้จ่ายรายหัวเฉลี่ย 1,430.79 บาท มีอัตราค่าใช้จ่ายเพิ่มขึ้นต่อปีร้อยละ 21.59 และอัตราผู้สำเร็จการศึกษา
ร้อยละ 29.32 สุดท้ายแนวทางการดำเนินงานการศึกษานอกโรงเรียนในอนาคต กศน. เป็นทางเลือกของ
ผู้ด้อยโอกาสและเป็นความต้องการของชุมชนเป็นอันมาก ที่ต้องการนำความรู้ไปประกอบอาชีพและวุฒิทางการศึกษา
เพื่อความก้าวหน้าในการงานและศึกษาต่อ และสังคมควรมีการปฏิรูปการศึกษา กศน. จากการเป็นผู้ให้บริการ ไป
เป็นผู้สนับสนุน แล้วให้เอกชน องค์กรและชุมชนเป็นผู้ให้บริการแทน
คำสำคัญ : การศึกษานอกโรงเรียน, ความคุ้มทุนของการจัดการศึกษา, แนวทางการดำเนินงาน
การศึกษานอกโรงเรียนในอนาคต, ประสิทธิภาพการดำเนินงานการศึกษา
|
|
|
|
| | | | | | | |
Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113 *บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา *All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.
© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand จำนวนผู้เยี่ยมชม
ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548
|
|