Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 12, No. 3 (2006) open journal systems 


ภาพลักษณ์ทางการท่องเที่ยวของจังหวัดนครศรีธรรมราชในมุมมองของ
Tourism Images of Nakhon Sri Thammarat Province in Tourists's Aspects


พิมพ์ลภัส พงศกรรังศิลป์,
Pimlapas Pongsakornrungsilp, สำนักวิชาการจัดการ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์


Abstract
This research aimed at studying and analyzing the image of Nakhon Sri Thammarat province from the perspectives of tourists. Questionnaires were sent to tourists who visited the southern region of Thailand and 975 samples were collected. The results showed that 32.8 percent of the samples came from the central region. 42.1 percent of tourists stated that the most unique characteristic of the province is Wat Pramahatatworamahawiharn and, the second most unique feature, the natural sites such as waterfall, forest, mountain, etc. The image characterized by tourists reflected that Wat Pramahatatworamahawiharn was the most unique tourist attraction with the mean of 4.54. The service-business image, including low prices of accommodations, food and other services and the ecological management were rated moderate to high. The social image was negatively rated, with mean of 3.57 due to the image of the unfriendly host.

Keywords: Nakhon Sri Thammarat, perception, public relation, tourism image, tourist attraction, Wat Pramahatatworamahawiharn

บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ภาพลักษณ์ด้านการท่องเที่ยวของจังหวัดนครศรีธรรมราชในมุมมองของนักท่องเที่ยว ผู้วิจัยดำเนินการเก็บข้อมูลทั้งสิ้น 975 ตัวอย่าง โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักท่องเที่ยวที่เดินทางมาท่องเที่ยวภาคใต้ ผลการวิจัยพบว่านักท่องเที่ยวส่วนใหญ่ ร้อยละ 32.8 เดินทางมาจากภาคกลาง และสิ่งที่นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่ ร้อยละ 42.1 กล่าวว่าเป็นเอกลักษณ์ของจังหวัดนครศรีธรรมราช คือ วัดพระมหาธาตุวรมหาวิหาร รองลงมาคือแหล่งท่องเที่ยวธรรมชาติทางบก เช่น น้ำตก ป่าไม้ ภูเขา สำหรับภาพลักษณ์ด้านการท่องเที่ยวจำแนก ตามองค์ประกอบทางการท่องเที่ยว พบว่า ภาพลักษณ์ด้านแหล่งท่องเที่ยวและสิ่งดึงดูดนั้น วัดพระมหาธาตุวรมหาวิหาร เป็นแหล่งท่องเที่ยวที่เป็นเอกลักษณ์ของจังหวัดนครศรีธรรมราช ด้วยค่าเฉลี่ยในระดับมากที่สุด (X= 4.54) และภาพลักษณ์ด้านธุรกิจบริการ คือ ปัจจัยด้านราคาที่พัก อาหาร และบริการต่าง ๆ ราคาไม่แพง และความโดดเด่นทางด้านการจัดการที่พักเชิงนิเวศ เป็นปัจจัยที่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากและปานกลางตามลำดับ ส่วนภาพลักษณ์ทางด้านสังคมของแหล่งท่องเที่ยวในมุมมองของนักท่องเที่ยวคือ ความไม่เป็นมิตรของผู้คนในสังคม (X= 3.57)

คำสำคัญ: นครศรีธรรมราช การรับรู้ การประชาสัมพันธ์ ภาพลักษณ์ทางการท่องเที่ยว สิ่งดึงดูดทางการท่องเที่ยว วัดพระมหาธาตุวรมหาวิหาร


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548