Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 12, No. 3 (2006) open journal systems 


การพัฒนาบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษา
A Development of WebQuest on "Museum Display Design in Educational Institution"


โอภาส เกาไศยาภรณ์, วสันต์ อติศัพท์, คณะศึกษาศาสตร์ ม.สงขลานครินทร์
ทวี ทองคำ
Ophat Kaosaiyaporn,, คณะศึกษาศาสตร์ ม.สงขลานครินทร์
Wasant Atisabda, Thawee Thongkham


Abstract
The purposes of this study were intended 1) to develop the WebQuest on Museum Display Design in Educational InstitutionŽ with efficiency of 80/80, 2) to study the students' satisfaction of the WebQuest on Museum Display Design in Educational Institution, and 3) to study the learning achievement and students ' retention after studying with the WebQuest on Museum Display Design in Educational Institution. The subjects of this research were selected by the simple random sampling method from the 1st-3rd year students studying in the first semester of the academic year 2004 at Prince of Songkla University, Pattani Campus and have never studied the course of 263-315 Exhibition and School Museum. All subjects were randomly selected and equally divided into 2 groups for treatment as follows: 1) 42 students for try-out, and 2) 30 students for learning achievement test and achievement test for retention. The conclusions were as follows: 1) the efficiency of WebQuest on Museum Display Design in Educational Institution was 82.3/83.5; 2) the students' satisfaction was ranked at good level; 3) there was significantly higher learning achievement of the student in the posttest than in the pretest at .01 level; and 4) after two weeks the retention of students studying the WebQuest on Museum Display Design in Educational InstitutionŽ reduced at .01 level.

Keywords: webquest, undergraduate, Prince of Songkla University

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษาให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษา 3) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคงทนในการเรียนรู้ด้วยบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 1-3 มหาวิทยาลัย สงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี ที่กำลังศึกษาในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2547 และยังไม่เคยศึกษาในเนื้อหารายวิชา 263-315 นิทรรศการและพิพิธภัณฑ์โรงเรียน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย จำนวน 72 คน แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม ดังนี้ 1) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดสอบหาประสิทธิภาพของบทเรียน จำนวน 42 คน 2) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หาความพึงพอใจต่อบทเรียนและหาความคงทนในการเรียนรู้ จำนวน 30 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษามีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.3/83.5 2) ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อ บทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษา อยู่ในระดับมาก 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนที่เรียนด้วยบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ในสถานศึกษาหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนที่เรียนด้วยบทเรียนการแสวงรู้บนเว็บ เรื่อง การจัดพิพิธภัณฑ์ ในสถานศึกษาหลังผ่านไป 2 สัปดาห์ ลดลงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

คำสำคัญ: การแสวงรู‰บนเว็บ นักศึกษาปริญญาตรี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทรŒ


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548