Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 11, No. 4 (2005) open journal systems 


กลยุทธ์การจัดการต้นทุนของผู้ประกอบธุรกิจโรงงานอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อมCost Management Strategy of Small and Medium Factory Enterprises

สมนึก เอื้อจิระพงษ์พันธ์ วิลาวัณย์ ดึงไตรย์ภพ
และ วรวุธ จงควินิต
Somnuk Aujirapongpan
Wilawan Dungtripop and Woravut Jungkivinid


Abstract
The objective of this study is to investigate the level of significance of costs of each activity that affects the operations of firms. This study classifies costs into four categories, which are manufacturing costs, financial costs, management costs, and marketing costs. Moreover, this study will investigate cost management strategies of small and medium factory enterprises in Suratthani Province, and which strategies are implemented for increasing efficiency. The data was collected through interviewing 215 enterprises. The factories and offices were located in the province. The samples have been in operation for about 6-10 years with the capitals ranging from 1,000,001 to 5,000,000 baht, which were loans from financial institutes. The results of the study showed that small and medium factory enterprises in Suratthani Province approached their businesses as entrepreneurs would. This study found that the manufacturing costs and the financial costs were the most significant factors. The manufacturing cost strategy was used the most. Finally, regarding the manufacturing cost strategy, in order to increase the efficiency of the firms, quality management for reducing defect cost and product delivery delays were used the most.

Keyword : strategy , cost management, small and medium factory enterprises

บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาระดับความสำคัญของต้นทุนในแต่ละด้านในการดำเนินงานของผู้ประกอบธุรกิจโรงงานอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อม โดยแบ่งประเภทต้นทุนออกเป็น 4 ด้านตามหน้าที่งาน ซึ่งประกอบด้วย ต้นทุนด้านการผลิต ต้นทุนด้านการเงิน ต้นทุนด้านการจัดการ และต้นทุนด้านการตลาด และศึกษาถึงกลยุทธ์การจัดการต้นทุนที่ผู้ประกอบธุรกิจโรงงานอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อมนิยมเลือกใช้ในการเพิ่มประสิทธิภาพการดำเนินงานของธุรกิจ โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์ผู้ประกอบธุรกิจโรงงานอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดสุราษฎร์ธานีจำนวน 215 ราย ซึ่งดำเนินธุรกิจทั้งในลักษณะบุคคลธรรมดา ห้างหุ้นส่วน และบริษัทจำกัด มีที่ตั้งโรงงานและสำนักงานอยู่ในเขตจังหวัดสุราษฎร์ธานี ซึ่งมีอายุการดำเนินงานอยู่ในช่วง 6-10 ปี มีเงินลงทุน 1,000,001-5,000,000 บาท และแหล่งเงินทุนส่วนใหญ่ได้มาจากการใช้บริการเงินกู้จากสถาบันการเงิน และมีพนักงานในกิจการจำนวน 1-15 คน จากการศึกษาพบว่า ในภาพรวมผู้ประกอบธุรกิจให้ความสำคัญแก่ต้นทุนที่จะมีผลต่อการดำเนินงานของกิจการอยู่ในระดับมาก โดยประเภทของต้นทุนที่ผู้ประกอบการเห็นว่ามีความสำคัญต่อผลการดำเนินงานมากที่สุด ได้แก่ ต้นทุนด้านการผลิต รองลงไปได้แก่ ต้นทุนด้านการเงิน ต้นทุนด้านการจัดการ และต้นทุนด้านการตลาด ตามลำดับ สำหรับกลยุทธ์ที่ผู้ประกอบธุรกิจนิยมเลือกใช้ในการจัดการต้นทุนมากที่สุด คือ กลยุทธ์ด้านการผลิต ซึ่งนิยมใช้แนวคิดในเรื่องการจัดการด้านคุณภาพ เพื่อลดต้นทุนอันเกิดจากสินค้าที่เสียและการส่งสินค้าล่าช้าเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพของกิจการ

คำสำคัญ : กลยุทธ์, การจัดการต้นทุน, โรงงานอุตสาหกรรมขนาดกลางและขนาดย่อม


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548