Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 3, No. 1 (1997) open journal systems 


ปัจจัยที่มีผลต่อการขายน้ำยางสดและยางแผ่นของเกษตรกรตำบลปริก อำเภอทุ่งใหญ่ จังหวัดนครศรีธรรมราช

วิฑูร อินทมณี, นักศึกษาปริญญาโท
ยุพินพรรณ ศิริวัธนนุกูล
เกรียงศักดิ์ ปัทมเรขา, ภาควิชาพัฒนาการเกษตร
ยุทธนา ศิริวัธนนุกูล, ภาควิชาสัตวศาสตร์ คณะทรัพยากรธรรมชาติ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์


Abstract
วิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกี่ยวกับปัจจัยพื้นฐาน 3 ลักษณะที่มีผลต่อการขายน้ำยางสดและยางแผ่น ปัจจัยดังกล่าวคือ ปัจจัยทางด้านสังคม เศรษฐกิจ และกายภาพ การคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบง่ายแล้วเก็บรวบรวมข้อมูลจากการสัมภาษณ์เกษตรกรจาก 3 หมู่บ้าน จำนวน 200 คน เป็นเกษตรกรที่ขายน้ำยางสด 100 คน และเกษตรกรที่ขายยางแผ่น 100 คน การทดสอบความสัมพันธ์ทางสถิติ พบว่าเกษตรกรที่ขายน้ำยางสด และยางแผ่นเป็นเพศชายมากกว่าเพศหญิง อายะของเกษตรกรที่ขายน้ำยางสดมีน้อยกว่า แต่ระดับการศึกษาจะสูงกว่าในขณะเดียวกันมีจำนวนบุตรและการใช้แรงงานที่น้อยกว่า โดยที่มีการให้ความสำคัญแหล่งที่มาข้อมูลข่าวสารแตกต่างกัน และปริมาณผลผลิตจากยางของเกษตรกรที่ขายน้ำยางสดจะน้อยกว่า อาจมีสาเหตุมาจากขนาดเนื้อที่ถือครองน้อยกว่า ซึ่งเป็นไปตามสมมุติฐานแต่ไม่พบความสัมพันธ์ทางสถิติในเรื่องของรายได้ของครอบครัว สภาพการมีหนี้สินและระยะทางจากสวนไปจุดรับซื้อ จากการศึกษาครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า มีปัจจัยทางด้านสังคม เศรษฐกิจ และกายภาพ บางประการ เช่น เพศ อายุ ระดับการศึกษา จำนวนบุตร และการใช้แรงงาน การให้ความสำคัญแหล่งที่มาของข้อมูลข่าวสาร ปริมาณผลผลิตของยาง และขาดเนื้อที่ถือครอง มีผลต่อการขายน้ำยางสดและยางแผ่น ทั้งนี้ปัจจัยดังกล่าวสามารถนำมาเป็นข้อมูลให้กับหน่วยงานส่งเสริมการเกษตรไว้ใช้วางแผนในการดำเนินกิจกรรมต่างๆ เพื่อการปรับปรุงคุณภาพน้ำยางสดและยางแผ่นให้สอดคล้องกับความต้องการของตลาด และสภาพความเป็นอยู่ของเกษตรกร เช่น ควรสนับสนุนกิจกรรมเกี่ยวกับโรงงานยางแผ่นแห้งให้กับเกษตรกรเพศชายที่ขายน้ำยางสดสำหรับเพศหญิงควรให้ความรู้เกี่ยวกับการปรับปรุงคุณภาพยางแผ่นก่อนนำไปขาย ในด้านอายะเกษตรกรที่มีอายุน้อยซึ่งขายน้ำยางสดควรฝึกอบรมให้ความรู้เกี่ยวกับอาชีพเสริม เช่น การปลูกพืชผักพืชไร่ การเลี้ยงสัตว์ เป็นต้น และเกษตรกรที่มีอายุมากที่ขายยางแผ่น ควรสนับสนุนกิจกรรมในครัวเรือน เช่น การทำหัตถกรรม เป็นต้น ในทำนองเดียวกันเกษตรกรที่มีการศึกษาสูงส่วนใหญ่ขายน้ำยางสด และเกษตรกรที่มีการศึกษาต่ำจะขายยางแผ่น ดังนั้น ควรมีการฝึกอมรมให้ความรู้เกี่ยวกับการรักษาสภาพน้ำยางสดและปรับปรุงคุณภาพยางแผ่น ทางด้านจำนวนบุตรและการใช้แรงงาน พบว่าจะมีแรงงงานว่างหลังจากดำเนินกิจกรรมแล้ว หน่วยงานของรัฐควรจัดทำแผนโครงการต่าง ๆ มารองรับ เช่น โครงการเลี้ยงไก่เนื้อหรือไก่ไข่ในสวนยาง โครงการทำดอกไม้จากใบยางพารา เป็นต้น สำหรับการให้ความสำคัญแหล่งที่มาของข้อมูลข่าวสารของเกษตรกรที่ขายน้ำยางสดและยางแผ่น ส่วนใหญ่จะให้ความสำคัญกับพ่อค้า เพราะฉนั้น หน่วยงานของรัฐควรจัดอบรมและประชาสัมพันธ์ให้เกษตรกรเข้าใจถึงแหล่งที่มาของข้อมูลข่าวสาร โดยเฉพราะจากเจ้าหน้าที่ของรัฐหรือหน่วยงานของรัฐเพื่อผลประโยชน์ของเกษตรกรเอง ในส่วนของปริมาณผลผลิตของยางและขนาดเนื้อที่ถือครอง พบว่า เกษตรกรที่มีปริมาณผลผลิตของยางและขนาดเนื้อที่ถือครองมากจะขายยางแผ่น ดังนั้นหน่วยงานของรัฐควรสนับสนุนโรงงานแปรรูปน้ำยางสดเป็นยางแผ่นอบแห้งและโรงงานยางแผ่นรมควัน รวมไปถึงการตลาด ซึ่งจะทำให้เกิดผลดีต่อเกษตรกรเป็นอย่างมาก คำสำคัญ : ปัจจัยที่มีผล การขายน้ำยางสด การขายยางแผ่น The study aimed to examine the fundamental factors affecting the sales of rubber latex and rubber sheets in 3 main aspects : social, economic and physical characteristics. The data collection had been done by random interviewing of 200 farmers. Of these 200 farmers are 100 farmers who sold rubber in form of latex while the other 100 sold rubber sheets. The statistical result showed that there were more male farmers than female, and generally the farmers who sold rubber latex were younger, and had higher qualifications. They also had fewer children and used less labour. The production gained by the farmers who sold rubber latex was less as it was possible that the size of the properties they own was smaller. There was no statistical significance in the annual income, debts, and the distances between rubber plantations to the markets. The study indicates that crucial factors include social, economic, and also some physical aspects such as sexes, age, educational backgrounds, number of children and labour. Sources of information, amount of rubber yields, and the size of rubber plantation influence the sale of rubber latex and rubber sheets. However, these factors are significant sources of information for the agricultural extension authorities to plan the necessary activities useful for the improvement of rubber latex and rubber sheets in order to meet the demands of the market and the living standards of the farmers. For example, they should support the male farmers who sell rubber latex to get involved with air-dried sheet plant as they are stronger and more active, while female farmers should be provided with the knowledge in improving quality of rubber latex to earn their additional incomes from other agricultural activities such as growing vegetables of field crops. and keeping domestic animals; and finally older farmers who sell rubber sheets should be supported to find other minor work such as handycrafts, Moreover, it is important to provide the training on the methods of controlling the rubber latex quality and the methods of improving the rubber sheet quality to the farmers. Since the framers are free after finishing the rubber- production processes, the concerned authorities should prepare for these farmers plans or projects such as raising broilers or layers in rubber plantation, making dries flowers from rubber leaves. As the local retailers are regarded as the most important source of information, the concerned authorities should publicize to the farmers the importance of other sources of information, especially those from pubic sectors. The study also reveals that those who gain the lower yields and own the small pieces of land usually sell their products in the form of rubber latex while those who obtain higher yields and own bigger plantations usually sell their products as rubber sheets. As a result, the concerned authorities should support the constructions of air-dried sheets and ribbed smoked sheet plants. In addition to this, the marketing should be taken into account so that the farmers can obtain the highest benefits.


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548