Home | Current | Archives | About | Login | Notification | Contact | Search
 Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities > Vol. 6, No. 2 (2000) open journal systems 


Multicultural Education for Thailand

Anan Tipparat, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Theeraphong Kaenin, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Marut Damcha-om, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Pongsri Vanitsupavong, Department of Educational Administration, Faculty of Education, Prince of Songkl
Tiennan Vanitsupavong, Department of Physical Education, Faculty of Education, Prince of Songkla Univer
Suthep Suntiwaranon, Department of Educational Evaluation and Research, Faculty of Education, Prince
Ian Birch, Coordinators and Advisors, University of Western Australia
Mike Lally, Coordinators and Advisors, University of Western Australia


Abstract
The purpose of this study was to identify the factors which facilitate and/or inhibit the cultural harmony and social cohesion of the people living in the southern border provinces of Thailand. The sample consisted of 900 adults and 540 students from Pattani, Yala and Narathiwat. The instruments used were the questionnaires and the Coppersmith Inventory. The major findings were as follow: 1) The overall fear of the adults and the students was relatively low. 2) The social cohesion and the trust of both the adults and the students overall were moderate. 3) The adult’s attitudes toward government officials and teachers were unsure. 4) The students had less trust in teachers of other religions although they agreed that teachers treated all children fairly. 5) The students’ views on schools recognising differences in beliefs, customs and cultures were different from adults. 6) Both the adults and the students agreed in tolerance of deferent religious beliefs among community leaders, religious leaders and teachers. 7) The fear, the social cohesion and the trust of the adults and the students were mostly significantly different when compared by the variables used in this study. 8) The comparison of self-esteem of the students showed that the self-esteem of the students with different gender, religion, school level and school type was significantly different. Keywords : multiculturalism, cultural harmony, social cohesion, attitude, fear, trust การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ช่วยส่งเสริม และ/หรือขัดขวางความปรองดอง และความสามัคคีของประชาชนที่อาศัยอยู่ในจังหวัดชายแดนของประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยประชาชน 900 คน และนักเรียน 540 คน จากจังหวัดปัตตานี ยะและนราธิวาส เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามและแบบวัดความรู้สึกที่มีต่อตนเอง ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความกลัวของประชาชนและนักเรียนโดยรวมอยู่ในระดับต่ำ 2. ความสามัคคีและความไว้วางใจของประชาชนและนักเรียนโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง 3. เจตคติของประชาชนที่มีต่อข้าราชการและครูอยู่ในลักษณะที่ไม่แน่ใจ 4. นักเรียนมีความไว้วางใจครูต่างศาสนาน้อยกว่าครูที่นับถือศาสนาเดียว แต่มีความเห็นว่า ครูปฏิบัติต่อนักเรียนทุกคนเท่าเทียมกัน 5. ความเห็นของนักเยนในประเด็นที่โรงเรียนยอมรับความแตกต่างทางความเชื่อ ประเพณี และวัฒนธรรมแตกต่างจากประชาชน 6. ประชาชนและนักเรียนเห็นว่าผู้นำชุมชน ผู้นำศาสนา และครูยอมรับความแตกต่างทางความเชื่อในทางศาสนา 7. ความกลัว ความสามัคคีและความไว้วางใจของประชาชนและของนักเรียนมีความแตกต่างกันตามตัวแปรส่วนใหญ่ที่นำมาศึกษา 8. ผลการเปรียบเทียบความรู้สึกที่มีต่อตนเองของนักเรียน แสดงให้เห็นว่า ความรู้สึกที่มีต่อตนเองของนักเรียนที่มีเพศ ศาสนา ระดับการศึกษาและประเภทของโรงเรียนที่แตกต่างกันมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ คำสำคัญ : ความหลายหลายวัฒนธรรม, ความสามัคคี, ความกลัว, เจตคติ, ความไว้วางใจ, ความรู้สึกที่มีต่อตนเอง


Full Text: PDF





Research
Support Tool
  For this
peer-reviewed article
  Context
  Action





Home | Current | Archives | Forum | About | Login | Notify | Contact | Search

Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113
*บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา
*All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.

© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand

จำนวนผู้เยี่ยมชม ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548