|
Consumers Purchasing Decision towards Yogurt: A Case Study in Malang City, East Java Province, Indonesia การตัดสินใจซื้อโยเกิร์ตของผู้บริโภค: กรณีศึกษาเมืองมาลัง จังหวัดชวาตะวันออกประเทศอินโดนีเซีย
|
Anie Eka Kusumastuti, Brawijaya University, Indonisia Bambang Ali Nugroho, Brawijaya University, Indonisia Ayut Nissapa, Faculty of Natural Resources, Prince of Songkla University Purawich Phitthayaphinant, Faculty of Natural Resources, Prince of Songkla University
แอนนี อีคา กุสุมาสตุตี, มหาวิทยาลัยบราวิจายา ประเทศอินโดนีเซีย บัมบัง อาลี นูโกรโฮ, มหาวิทยาลัยบราวิจายา ประเทศอินโดนีเซีย อยุทธ์ นิสสภา, คณะทรัพยากรธรรมชาติ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ปุรวิชญ์ พิทยาภินันท์, คณะทรัพยากรธรรมชาติ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ |
Abstract
Yogurt is popular food in Indonesia because
it is assured to provide health benefits. The objectives
of this research were 1) to investigate socio-economic
characteristics of consumers, 2) to examine
consumers behaviors towards yogurt, and
3) to identify socio-economic factors determining
consumers purchasing decision towards yogurt in
Malang city, East Java province, Indonesia. Primary
data were collected using structured questionnaires
from a total sample of 400 consumers in urban and
sub-urban areas of Malang city. These samples were
selected using the multi-stage sampling method.
Descriptive statistics and binary logistic regression
were applied for data analysis. Empirical results
revealed that most surveyed consumers were female
students whose ages range between 21-25 years old.
They were yogurt buyers who consumed it two times
a week for more than a year. They learnt about
yogurt from television/internet advertisement
and news. The main reason of consuming yogurt
was to keep healthy, whereas the surveyed
consumers who didnt consume yogurt due to its
uncommon product. Statistically significant
variables determining consumers purchasing
decision towards yogurt were age, sex, occupations
such as private officials and housewives, income
level ranging between Rp.1,500,001-2,000,000
(approximately 156-208 USD) and location.
The outcomes can be utilized by yogurt producers
to generate their effective marketing strategies for
yogurt products.
Keywords: logistic regression, purchasing decision,
yogurt
br>
บทคัดย่อ
โยเกิร์ตเป็นอาหารที่ได้รับความนิยมเป็นอย่างมาก
ในตลาดอินโดนีเซีย เนื่องจากโยเกิร์ตได้รับการยืนยัน
ว่ามีประโยชน์ต่อสุขภาพ การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ
1) ศึกษาลักษณะทางเศรษฐสังคมของผู้บริโภค
2) วิเคราะห์พฤติกรรมของผู้บริโภค และ 3) วิเคราะห์
ปัจจัยทางเศรษฐสังคมที่กำหนดการตัดสินใจซื้อ
โยเกิรต์ ของผูบ้ ริโภคในเมืองมาลัง จังหวัดชวาตะวันออก
ประเทศอินโดนีเซีย ข้อมูลปฐมภูมิได้จากการสัมภาษณ์
ผูบ้ ริโภคในเขตเมืองและชานเมืองจำนวนทั้งสิ้น 400 คน
ด้วยแบบสอบถามแบบมีโครงสร้าง การสุ่มตัวอย่างใช้
วิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้
สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติก
ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง
มีอายุอยูใ่นชว่ งระหวา่ ง 15-20 ป ีเปน็ นักศึกษา บริโภค
โยเกิร์ตมากกว่า 2 ครั้งต่อสัปดาห์เป็นระยะเวลา
มากกว่า 1 ปี ได้รับข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับโยเกิร์ตจาก
โฆษณาทางอินเทอรเ์น็ตและโทรทัศน ์เหตุผลที่บริโภค
โยเกิร์ตคือ เพื่อบำรุงรักษาสุขภาพ ผู้บริโภคส่วนหนึ่ง
ไม่บริโภคโยเกิร์ตเพราะเป็นสินค้าที่พวกเขาไม่รู้จัก
ปัจจัยทางเศรษฐสังคมที่กำหนดการตัดสินใจซื้อ
โยเกิร์ตของผู้บริโภค ได้แก่ อายุ เพศ อาชีพพนักงาน
เอกชน อาชีพแม่บ้าน รายได้อยู่ในช่วง 1,500,001-
2,000,000 รูเปียส์ต่อเดือน (ประมาณ 156-208 ดอลลาร์
สหรัฐ) ผลการวิจัยที่ได้นั้น ผู้ประกอบการโยเกิร์ต
สามารถนำไปใช้ประกอบการวางแผนการตลาดที่
เหมาะสมต่อไปอีกด้วย
คำสำคัญ: การตัดสินใจซื้อ, การถดถอยโลจิสติก,
โยเกิร์ต
|
|
|
|
| | | | | | | |
Songklanakarin: E-Journal of Social Sciences & Humanities. ISSN: 0859-1113 *บทความทุกเรื่องจะได้รับการตรวจสอบความถูกต้องทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิ *ข้อความและบทความในวารสารสงขลานครินทร์เป็นแนวคิดของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นของคณะผู้จัดทำและมิใช่ความรับผิดชอบของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ *กองบรรณาธิการไม่สงวนลิขสิทธิ์การคัดลอก แต่ให้อ้างอิงแสดงที่มา *All articles submitted for publication will be assessed by a group of distinguished reviewers. *The university and the editorial board claim no responsibility for the contents or views expressed by the authors of individual articles. *Copying is allowed freely, provided acknowledgement is made thereof.
© since 1994. All rights reserved by Prince of Songkla University, Thailand จำนวนผู้เยี่ยมชม
ตั้งแต่วันที่ 1 พฤศจิกายน 2548
|
|