ภิญโญมารค, ., จิตร์จำนงค์, ., Pinyomark, <., & Chitchamnong, D. (2011, December 16). ระเบียบวิธีทางวรรณคดีวิจารณ์ในวิทยานิพนธ์ด้านวรรณคดีแบบฉบับ(พ.ศ. 2541-2550)
Literary Criticism in Theses in Classic Thai Literature (1998 - 2007). Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 17(6). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=937.

ระเบียบวิธีทางวรรณคดีวิจารณ์ในวิทยานิพนธ์ด้านวรรณคดีแบบฉบับ(พ.ศ. 2541-2550)
Literary Criticism in Theses in Classic Thai Literature (1998 - 2007)

กอบกาญจน์ ภิญโญมารค, คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ดวงมน จิตร์จำนงค์, คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Kobkan Pinyomark, Faculty of Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University
Duangmon Chitchamnong, Faculty of Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University

Abstract

The study of theses on classic Thai literature during 1998-2007 shows the lack of academic background and application of literacy criticism approach. The theses are examined in segments and rely heavily on the works themselves as a major source of information. This results in the lack of insight into interpretation. Additionally, the scope of the study differs in genres, contexts and ideologies. Therefore, cross-examination with existing studies is recommended.

Keywords: classic literature, literary criticism

บทคัดย่อ
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพิจารณาภาพรวม ของวิทยานิพนธ์ที่ศึกษาวรรณคดีแบบฉบับในช่วง พ.ศ. 2541-2550 พบว่า วิทยานิพนธ์ส่วนใหญ่ยังขาด ความชัดเจนในพื้นฐานความรู้และการประยุกต์ใช้ วรรณคดีวิจารณ์ จุดอ่อนในการศึกษาจึงปรากฏอยู่ โดยเฉพาะการศึกษาอย่างแยกส่วน การใช้ตัวบท ประพันธ์เป็นแหล่งข้อมูลความรู้โดยขาดการตีความ อีกทั้งการกำหนดขอบเขตการศึกษาที่ประกอบด้วย ตัวบทต่างประเภท ต่างบริบทการแต่ง และต่างความคิด ทางปรัชญา จุดอ่อนสำคัญที่ควรแก้ไขคือการวิจัยโดยปราศจากการตรวจสอบและตั้งคำถามต่อผลการศึกษา ที่มีมาก่อน

คำสำคัญ: วรรณคดีแบบฉบับ วรรณคดีวิจารณ์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=937