แซ่ติ่ม, ., หิรัญมุทราภรณ์, ., สุขรัตน์, ., ช่องสมบัติ, ., Saetim, <., Hiirumutraporn, S., sukrat, S., & Chongsombut, O. (2011, October 12). ผลกระทบของพฤติกรรมการเสพติดอินเทอร์เน็ตและกิจกรรมบนอินเทอร์เน็ตต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตตรัง
The Impact of Internet Addiction Behavior and Internet Activities on Students’ Learning Achievement in Prince of Songkla University, Trang Campus. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 17(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=908.

ผลกระทบของพฤติกรรมการเสพติดอินเทอร์เน็ตและกิจกรรมบนอินเทอร์เน็ตต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษามหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตตรัง
The Impact of Internet Addiction Behavior and Internet Activities on Students’ Learning Achievement in Prince of Songkla University, Trang Campus

สิริพรรณ แซ่ติ่ม, สาขาวิชาการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลาน
แสงนภา หิรัญมุทราภรณ์, สาขาวิชาการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลาน
สุพัฒธณา สุขรัตน์, สาขาวิชาการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลา
อรชนก ช่องสมบัติ, สาขาวิชาการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศ คณะพาณิชยศาสตร์และการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลาน

Siripan Saetim, Department of Management Information Technology,Faculty of Commerce and Manageme
Sangnapa Hiirumutraporn, Department of Management Information Technology,Faculty of Commerce and Manageme
Supattana sukrat, Department of Management Information Technology,Faculty of Commerce and Manageme
Ornchanok Chongsombut, Department of Management Information Technology,Faculty of Commerce and Manage

Abstract

The purpose of this research was to study two factors that affect students’ learning achievement at Prince of Songkla University, Trang Campus. These factors included 1) internet addiction behavior. 2) different types of internet activities. For sampling, the stratified Taro Yamane method was used to randomly select 350 samples from first year to forth year undergraduates in seven different academic majors. A questionnaire was used to collecting data. The results from the study revealed that 1) Internet addiction behavior had a significant impact on learning achievement, 2) the two Internet activities significantly influencing student‘s learning achievement were TV online and online diary 3) the Internet addiction behavior and the Internet activities either Telephone via Internet or online diary interrelatedly affected academic achievement at 0.05 confidence level.

Keywords: internet, internet activity, internet addiction, learning achievement

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตตรัง 2 ปัจจัย ได้แก่ พฤติกรรมการเสพติดอินเทอร์เน็ต และประเภท ของกิจกรรมบนอินเทอร์เน็ต กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี หลักสูตร 4 ปีมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตตรัง ที่ได้จากการสุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิตามสาขาวิชา จำนวน 7 สาขาวิชา แต่ละชั้นภูมิใช้การสุ่มอย่างง่าย ตามวิธีของ Taro Yamane จำนวน 350 คน และใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล ผลจากการศึกษา พบว่า 1) พฤติกรรมการเสพติดอินเทอร์เน็ตมีผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 2) กิจกรรมการใช้อินเทอร์เน็ต 2 กิจกรรม คือ กิจกรรมการดูทีวี ภาพยนตร์ออนไลน์ และกิจกรรมการเขียนไดอารี่ (diary) หรือบล็อก (blog) ส่ง ผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ 3) พฤติกรรมการเสพติดอินเทอร์เน็ตและ ก) การใช้อินเทอร์เน็ตใน กิจกรรมการโทรศัพท์ผ่านอินเทอร์เน็ต หรือ ข) กิจกรรมการเขียนไดอารี่หรือบล็อกส่งผลกระทบต่อผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05

คำสำคัญ : การเสพติดอินเทอร์เน็ต, กิจกรรมทางอินเทอร์เน็ต, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, อินเทอร์เน็ต

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=908