เวศร์ภาดา, . (2004, September 6). กฤตยาการแห่งกล : หัวใจการสร้างขนบวรรณศิลป์ไทย. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 8(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=85.

กฤตยาการแห่งกล : หัวใจการสร้างขนบวรรณศิลป์ไทย

ธเนศ เวศร์ภาดา, สาขาวิชาภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย

Abstract

บทคัดย่อบทความนี้มุ่งชี้ให้เห็นว่าตำราประพันธศาสตร์ไทย ได้แก่ อลังการศาสตร์ พระคัมภีร์สุโพธาลังการ กาพยสารวิลาสินี และกาพยคันถะ จินดามณี กลบทศิริวิบุลกิตติ์ ประชุมลำนำและตำราฉันทลักษณ์ และวรรณคดีแบบฉบับไทยในสมัยอยุธยาถึงรัตนโกสินทร์ตอนต้น ได้ร่วมกันส่องสะท้อนแนวคิดเรื่องความงามทางวรรณศิลป์ไทยที่สำคัญประการหนึ่งคือ กฤตยาการแห่งกลในด้านเสียง คำและโวหาร ซึ่งกวีไทยได้แสดงให้เห็นชัดเจนว่าได้ศึกษาธรรมชาติของภาษาไทยอย่างถ่องแท้ ทั้งนี้เพื่อสร้างตัวบทให้มีความสมบูรณ์แบบ คือประกอบไปด้วยความประณีต ความไพเราะ รวมทั้งมีความซับซ้อนในการส่งสารทางอารมณ์อันเข้มข้น แนวคิดเรื่องกฤตยาการแห่งกลนี้นับเป็นหัวใจของการสร้างขนบวรรณศิลป์ในวรรณคดีไทย ตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน กวีไทยได้ใช้เสียงสัมผัสคล้องจอง คำ ตลอดจนโวหารเป็นเครื่องมือในการเล่น “กล” เพื่อถักทอให้เกิดเป็นตัวบทใหม่อันงอกงามต่อไป

คำสำคัญ : กฤตยาการแห่งกล , ขนบวรรณศิลป์ไทย, หัวใจของการสร้าง

Abstract
This article is intended to demonstrate that Thai texts on poetics such as Alangkarasat, Subodhalangkarn, Karpphayasaravilasini and Karpphayakhandh, Chindamani, Konlabot Siriwibunkitti, Prachumlamnam, and Tamra Chanthalak as well as classical literature of Ayushya and Early Bangkok periods all mirror “Kon” an important concept of Thai literary aesthetics which can be achieved through sounds, words and figures of speech. In weaving elegance, judiciousness, melodiousness as well as the profundity of emotional contents into their texts, the poets have manifested their mastery of the Thai language. The concept of “Kon” has long been essential in the creation of Thai literary convention from the Ayudhya period to the Early Bangkok period. Thai poets have manipulated alliteration and assonance, words, and figures of speech to concoct “Kon”, which is then used to interlace burgeoning new texts.

Keywords : Charm of “Kon”, essence in the creation, Thai literary convention

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=85