สิงห์ไพบูลย์พร, ., จิรันธร, ., ลิมะพันธุ, ., ทินกร, ., Singpaiboonporn, <., Chirunthorn, R., Limapun, O., & Tinnakorn, A. (2010, October 15). ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์สำหรับสิวของนักศึกษาหญิงมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่
Factors Affecting the Purchasing Behavior of Acne Products. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 16(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=774.

ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์สำหรับสิวของนักศึกษาหญิงมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่
Factors Affecting the Purchasing Behavior of Acne Products

ณรงค์ศักดิ์ สิงห์ไพบูลย์พร, ภาควิชาบริหารเภสัชกิจ คณะเภสัชศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
รักษ์เกียรติ จิรันธร, ภาควิชาเภสัชเวทและเภสัชพฤกษศาสตร์ คณะเภสัชศาสตร มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
อรวิภา ลิมะพันธุ, ภาควิชาบริหารเภสัชกิจ คณะเภสัชศาสตร์มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
อัจฉรี ทินกร, ภาควิชาบริหารเภสัชกิจ คณะเภสัชศาสตร์มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Narongsak Singpaiboonporn, Department of Pharmaceutical Administration, Faculty of Pharmaceutical Sciences,
Rugkeart Chirunthorn, Department of Pharmacosnosy and Pharmaceutical Botany, Faculty of Pharmaceutical
Onvipa Limapun, Department of Pharmaceutical Administration, Faculty of Pharmaceutical Sciences,
Autcharee Tinnakorn, Department of Pharmaceutical Administration, Faculty of Pharmaceutical Sciences,

Abstract

The purpose of this cross sectional study was to investigate the factors that affect the purchasing behavior of acne products among female students at the Hat Yai Campus of Prince of Songkla University concerning acne products. Questionnaires were collected by the randomly selected sample of female students at Prince of Songkla University. The data were analyzed using frequency, percentage, mean, standard deviation and enter multiple regression analysis. The results showed that the main reasons for purchasing the acne products were curing and preventing acne. The purchasing behaviors of the acne products were influenced by television advertisements and suggestions from friends. Price, products and monthly expenses affected the purchasing behaviors.

Keywords: acne product, purchasing behavior

บทคัดย่อ
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจแบบตัดขวาง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อ ผลิตภัณฑ์สำหรับสิวของนักศึกษาหญิง ระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่ โดยใช้แบบสอบถามเก็บรวบรวมข้อมูลและนำมาวิเคราะห์โดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบหาความสัมพันธ์โดยใช้สถิติวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณแบบคูณปกติ ผลการ วิจัย พบว่า นักศึกษามีเหตุผลที่เลือกใช้ผลิตภัณฑ์สำหรับสิวเพื่อการรักษาสิว และป้องกันการเกิดสิว โดยมี โทรทัศน์เป็นสื่อที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์ และมีเพื่อนเป็นบุคคลที่ให้คำแนะนำในการซื้อ ปัจจัย ที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์สำหรับสิวคือ ราคาของผลิตภัณฑ์, ผลิตภัณฑ์ และค่าใช้จ่ายต่อเดือนในการ ซื้อผลิตภัณฑ์สำหรับสิวของนักศึกษา

คำสำคัญ: ผลิตภัณฑ์สำหรับสิว, พฤติกรรมการบริโภค

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=774