มณีใส, ., & maneesai, <. (2010, September 7). Theses in Traditional Thai Literature (1977-1987)
วิทยานิพนธ์ด้านวรรณคดีแบบฉบับของไทย(ระหว่าง พ.ศ.2520-2530). Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 16(2). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=751.

Theses in Traditional Thai Literature (1977-1987)
วิทยานิพนธ์ด้านวรรณคดีแบบฉบับของไทย(ระหว่าง พ.ศ.2520-2530)

โชษิตา มณีใส, ภาควิชาภาษาไทย คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

Chosita maneesai, Department of Thai, Factuly of Liberal Arts, Thammasat University

Abstract

The theses in traditional Thai literature from 1977 to 1987 are largely concerned with consciousness in intellectual and literary values of inherited works. Yet, there are some drawbacks in the studies examining the literary values in such aspects. Some studies, in particular, reveal an inadequate knowledge in literary criticism and the lacking integration of the research results, especially of the writing techniques and interpretation. Others seek to focus on accurate presentation of the works as their literary asset, rather than treat the works as a fountain of wisdom.

Keywords:classical literature, interpretation, literary criticism, thesis, writing techniques

บทคัดย่อ
ภาพรวมของวิทยานิพนธ์ด้านวรรณคดีแบบฉบับของไทย (พ.ศ.2520-2530) แสดงถึงความสำนึกในมรดกทาง วัฒนธรรมทั้งทางปัญญาและทางวรรณศิลป์ แต่การศึกษาวิจัยที่แสดงคุณค่าของผลงานประพันธ์ในด้านดังกล่าวยัง มีข้อบกพร่อง โดยเฉพาะความย่อหย่อนของความรู้ทางวรรณคดีวิจารณ์ละการขาดการบูรณาการผลการศึกษาโดย เฉพาะด้านกลวิธีและการตีความหมาย ตลอดจนบางเรื่องยังเน้นการประเมินคุณค่าที่การสะท้อนความจริงมากกว่าที่จะ ศึกษาว่าบทประพันธ์เป็นขุมทรัพย์ทางปัญญา

คำสำคัญ: กลวิธีการประพันธ์, การตีความหมาย, วรรณคดีแบบฉบับ, วรรณคดีวิจารณ์, วิทยานิพนธ์

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=751