Rochanasmita, S., Padilla, M., Tunhikorn, B., โรจนะสมิต อาร์โนลด์, <., Padilla, M., & ทัฬหิกรณ์, . (2010, February 8). Needs Assessment Used to Design a Capstone Course to Enhance Thai Pre-Service Science Teachers’ Professional Knowledge
การประเมินความต้องการของนิสิตสาขาการสอนวิทยาศาสตร์เพื่อใช้ออกแบบรายวิชาบูรณาการความรู้วิชาชีพครู. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 15(5). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=678.

Needs Assessment Used to Design a Capstone Course to Enhance Thai Pre-Service Science Teachers’ Professional Knowledge
การประเมินความต้องการของนิสิตสาขาการสอนวิทยาศาสตร์เพื่อใช้ออกแบบรายวิชาบูรณาการความรู้วิชาชีพครู

Savittree Arnold Rochanasmita, The Program to Prepare Research and Development Personnel for Science Education,
Michael J. Padilla, School of Education, Clemson University, South Carolina, USA
Bupphachart Tunhikorn, Office of Computer Services, Kasetsart University

สาวิตรี โรจนะสมิต อาร์โนลด์, โครงการผลิตนักวิจัยพัฒนาด้านการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ (วพว.)ภาควิชาการศึกษา คณะศ
Michael J. Padilla, School of Education, Clemson University, South Carolina, USA
บุปผชาติ ทัฬหิกรณ์, สำนักบริการคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Abstract

This study reported on a needs assessment, associated with an effort to construct a capstone pre-service teacher education course, which aimed to enhance Thai pre-service science teachers’ professional knowledge. The needs assessment was an important part of the planning process for the capstone course. To explore the needs of pre-service science teachers, the assessment consisted of (1) analyzing two kinds of science teacher preparation curricula in Thailand, and (2) investigating the needs of 52 4th year pre-service science teachers from 2004 to 2006. The instrument used in the study was an open-ended questionnaire that was distributed to pre-service science teachers before their student teaching practicum in the Faculty of Education of one university in central Thailand. Their responses were analyzed by using microanalysis techniques. Pre-service science teachers from 2004 to 2006 expressed their needs, which could be categorized into general pedagogical knowledge (PK), subject matter knowledge (CK), pedagogical content knowledge (PCK), knowledge of instructional media and technology, and an integration of teacher professional knowledge in lesson plans. The results supported the idea that it was important to offer a capstone course to enhance Thai pre-service science teachers’ professional knowledge. The analysis of existing 4-year teacher education programs revealed deficiencies in encouraging the use of research results in the students’ learning activities.

Keywords: capstone course, needs assessment, teacher professional knowledge

บทคัดย่อ
การประเมินความต้องการถือว่าเป็นกระบวนการสำคัญส่วนหนึ่งของการออกแบบรายวิชา การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการของนิสิตสาขาการสอนวิทยาศาสตร์เพื่อใช้ในการออกแบบรายวิชาบูรณาการ ความรู้ในวิชาชีพครู การศึกษาประกอบด้วย 1) การวิเคราะห์หลักสูตรการผลิตครูวิทยาศาสตร์ในประเทศไทย จำนวน 2 หลักสูตร และ 2) การศึกษาความต้องการของนิสิตสาขาการสอนวิทยาศาสตร์ ชั้นปีที่ 4 จำนวน 52 คน ที่ศึกษาใน หลักสูตรการผลิตครูระหว่างปีการศึกษา 2547 2548 และ 2549 ในมหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่งในภาคกลางของประเทศไทย เครื่องมือวิจัยที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถามปลายเปิดโดยให้ประชากรวิจัยตอบในช่วงก่อนออกฝึกสอน ผู้วิจัย ใช้การวิเคราะห์แบบ ไมโคร ( microanalysis techniques) ผลการวิจัยพบว่า ความต้องการของนิสิตจัดกลุ่มได้ดังต่อ ไปนี้ ความรู้ในวิธีการสอน ความรู้ในเนื้อหาวิชา ความรู้ในเนื้อหาผนวกวิธีการสอนความรู้ในสื่อและเทคโนโลยี, และ การบูรณาการความรู้วิชาชีพครูลงสู่การเขียนแผนการจัดการเรียนรู้ นอกจากนั้น ผลจากการวิเคราะห์หลักสูตรการ ผลิตครู 4 ปี ผู้วิจัยพบว่า หลักสูตรยังขาดการสนับสนุนให้นิสิตครูใช้ผลจากการวิจัยในการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้

คำสำคัญ:การประเมินความต้องการ, ความรู้วิชาชีพครู, รายวิชาบูรณาการความรู้

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=678