สุเสารัจ, ., & Susaorat, <. (2009, December 15). การสอนแบบ 4 MAT: วิธีการสอนของครูและพฤติกรรมการเรียนรู้ของผู้เรียน
The 4 MAT Teaching: Styles of Teachers and Behaviors of Learners. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 15(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=661.

การสอนแบบ 4 MAT: วิธีการสอนของครูและพฤติกรรมการเรียนรู้ของผู้เรียน
The 4 MAT Teaching: Styles of Teachers and Behaviors of Learners

ประพันธ์ศิริ สุเสารัจ, ภาควิชาหลักสูตรและการสอน คณะศึกษาศาสตร มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

Prapansiri Susaorat, Department of Curriculum and Instruction, Faculty of Education, Srinakharinwirot

Abstract

Abstract Human beings perceive and manage knowledge and experiences in different ways. There are four types of learning styles of human beings. Type I learners (WHY) are imaginative learners who respond to the information they receive according to their opinions. For this type of learners, teachers should provide learning experience that involves observation and thinking. Type II learners (WHAT), the analytic learners, are interested in facts and information that lead to conceptual understanding. Accurate information is thus what these learners need the development of thorough and meaningful understanding. Type III learners (HOW) are commonsense learners who are keen on how things work and hands-on experience. Teachers, therefore, need to create learning environment that promotes such experiences. Type IV learners (IF), the dynamic learners, seek to explore and discover things by themselves. They are not afraid to make mistakes. Learning environment that encourages self-study or co-operative learning is important for this type of learners. Thus, the 4 MAT learning management involves a variety of activities that correspond to individual differences, based on the processing techniques of both right and left brain.

Keywords: 4 Mat teaching, teaching style, learning style

บทคัดย่อ
มนุษย์แต่ละคนได้รับความรู้และประสบการณ์ด้วยวิธีการที่แตกต่างกัน และมนุษย์แต่ละคนก็มีวิธีการจัดการกับ ความรู้และประสบการณ์นั้นแตกต่างกั นด้วยเช่นกัน ซึ่งแบบฉบั บหรือวิธี การเรียนรรู้ที่แตกต่างกันของมนุษย์นั้น มี 4 แบบได้แก่ผู้เรียนรู้แบบที่ 1 (WHY) เรียนรู้โดยใช้จินตนาการ ผู้เรียนจะรับข้อมูลแล้วสะท้อนข้อมูลตามความคิดเห็น ของตนเอง ครูจึงต้องจัดประสบการณ์ให้ผู้เรียนได้ค้นหาเหตุผลด้วยการกระตุ้นจากการได้สังเกตและสัมผัสเพื่อให้เกิด การคิดและความมั่นใจให้กับผู้เรียน ผู้เรียนแบบที่ 2 (WHAT) เรียนรู้โดยใช้การวิเคราะห์ จะสนใจในข้อเท็จจริง ชอบเรียนรู้จากการรับข้อมูล ข่าวสาร และการครุ่นคิดไตร่ตรองอย่างเป็นระบบ ครูควรถ่ายทอดความรู้อย่างถูกต้อง แม่นยำ เพื่อส่งเสริมความรู้ความเข้าใจที่มีความหมายและลึกซึ้งผู้เรียนแบบที่ 3 (HOW) เรียนรู้ด้วยประสาทสัมผัสและ สามัญสำนึก เป็นผู้สนใจในวิธีการต่าง ๆ ชอบเรียนรู้จากสามัญสำนึกและลงมือปฏิบัติจริง ครูควรสสร้างสถานการณ์ ให้ผู้เรียนได้ลงมือปฏิบัติเพื่อพัฒนาทักษะและสร้างผลงาน ผู้เรียนแบบที่ 4 (IF) มีการเรียนรู้แบบพลวัตและการค้นพบ ความรู้ด้วยตนเอง เป็นผู้เรียนที่ให้ความสำคั ญกั บการสำรวจ ค้นคว้า การลองผิดลองถูก การค้นพบด้วยตนเอง ครูควรให้ผู้เรียนเรียนรู้เอง สอนกันเอง ได้ค้นพบความรู้และทดลองด้วยตนเอง ดังนั้นการจัดการเรียนรู้แบบ 4 MAT จึงเป็นการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมที่หลากหลาย สนองตอบต่อความแตกต่างระหว่างบุคคล โดยใช้เทคนิคการพัฒนา สมองซีกซ้ายและซีกขวาสลับกันไปอย่างเป็นระบบ

คำสำคัญ: การสอนแบบ 4 Mat, รูปแบบการสอน, รูปแบบการเรียน

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=661