จิตรหลัง, ., อินทร์รักษ์, ., Jitlung, <., & Inrak, C. (2009, October 4). รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยการจัดการความรู้ที่ส่งผลต่อองค์การแห่งการเรียนรู้ในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดภาคใต้
Linear Structural Equation Model of Knowledge Management Factors Affecting Learning Organizations in Schools under the Office of Basic Education Commission in Southern Provinces. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 15(3). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=642.

รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยการจัดการความรู้ที่ส่งผลต่อองค์การแห่งการเรียนรู้ในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดภาคใต้
Linear Structural Equation Model of Knowledge Management Factors Affecting Learning Organizations in Schools under the Office of Basic Education Commission in Southern Provinces

จำเริญ จิตรหลัง, คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ชุมศักดิ์ อินทร์รักษ์, คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Jumrern Jitlung, Department of Educational Administration, Faculty of Education, Prince of Songkl
Choomsak Inrak, Department of Educational Administration, Faculty of Education, Prince of Songkl

Abstract

The purposes of this research were to 1) investigate the linear structural equation model of knowledge management factors affecting learning organizations in schools under the office of basic education commission in southern provinces, 2) study direct, indirect and total effects of the knowledge management factors on the learning organization, 3) study the level of the knowledge management factors and the level on the learning organization. The samples were 380 school administrators in 26 southern province under the Office of Basic Education Commission. The instrument for data collection was a 5-point rating scale questionnaire. It was designed based on factors: learning leadership, vision-mission and strategy, organization structure, technology, management system, capacity, reinforcement and learning organization. The data was analyzed by Frequency, Percentage , Mean, Standard Deviation Pearson,s Product Moment Coefficients, LISREL version 8.30 was used to conduct confirmatory factors analysis and the test Goodness of Fit to see its consistency between the model and the empirical data. The research findings indicated that the level of knowledge management factors and the level of learning organization in schools under the Office of Basic Education Commission in southern provinces were at very high level, a linear structural equation model of knowledge management factors and learning organizations, was fitted to the empirical data and the knowledge management factors had direct, indirect and total effects on learning organization.

Keywords: knowledge management factors, learning organizations, linear structural equation model, Office of Basic Education Commission

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบรูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยการจัดการความรู้ที่ส่ง ผลต่อองค์การแห่งการเรียนรู้ในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดภาคใต้ เพื่อ ศึกษาระดับปัจจัยการจัดการความรู้และระดับความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ และเพื่อศึกษาอิทธิพลทางตรง อิทธิพล ทางอ้อม และอิทธิพลรวมของปัจจัยการจัดการความรู้ที่ส่งผลต่อองค์การแห่งการเรียนรู้ในสถานศึกษาสังกัดสำนักงาน คณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดภาคใต้ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นผู้บริหารสถานศึกษา ซึ่ง สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในเขตพื้นที่การศึกษา 14 จังหวัดภาคใต้ จำนวน 380 คน เครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นแบบสอบถาม มีจำนวน 9 ชุด ลักษณะเป็นแบบมาตราประมาณค่า เพื่อสอบถาม ปัจจัย บรรยากาศและวัฒนธรรมองค์การ ปัจจัยภาวะผู้นำแห่งการเรียนรู้ ปัจจัยวิสัยทัศน์ พันธกิจและยุทธศาสตร์ ปัจจัยโครงสร้าง ขององค์การ ปัจจัยเทคโนโลยีสารสนเทศ ปัจจัยระบบการจัดการ ปัจจัยความสามารถของบุคลากร ปัจจัยการเสริมแรง และปัจจัยความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ วิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นของกลุ่มตัวอย่างโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบน มาตรฐาน การวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และใช้โปรแกรม LISREL version 8.30 ในการวิเคราะห์ องค์ประกอบเชิงยืนยัน และตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างรูปแบบตามทฤษฎีกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ผลการวิจัย พบว่า โรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในจังหวัดภาคใต้ มีระดับปัจจัยการจัดการความรู้ และมีความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นตามทฤษฎี ระหว่างปัจจัยการจัดการความรู้กับความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ปัจจัยการ จัดการความรู้มีอิทธิพลทางตรง อิทธิพลทางอ้อมและอิทธิพลรวมต่อความเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้

คำสำคัญ: ปัจจัยการจัดการความรู้, องค์การแห่งการเรียนรู้, รูปแบบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น, สำนักงาน คณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=642