มะหะหมัด, ., ทองคำ, ., ดำชะอม, ., Mahamad, <., Thongkum, P., & Damcha-om, M. (2008, June 25). บทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี
Roles of Family in Cultivating Morality for Youth in the Islamic Private Schools, Pattani Province. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 14(1). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=506.

บทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม จังหวัดปัตตานี
Roles of Family in Cultivating Morality for Youth in the Islamic Private Schools, Pattani Province

ฟัยซอล มะหะหมัด, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
ปราณี ทองคำ, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
มารุต ดำชะอม, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

Faisal Mahamad, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Pranee Thongkum, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University
Marut Damcha-om, Department of Education, Faculty of Education, Prince of Songkla University

Abstract



The aims of this research were 1) to study the roles of family in cultivating morality based on 5 aspects including self-discipline, responsibility, patience, honesty and industry to the youth studying in Islamic private schools in Changwat Pattani; and 2) to compare the roles of family in cultivating morality to the youth according to their variables: genders, domiciles, family characteristics, numbers of children, household income, parents’ ordinary education, parents’ Islamic education, household main careers and time devotion to family.The samples of this research were 588 junior-high school students of Islamic private schools in Changwat Pattani complying with Article 15(1) The instrument was a set of questionnaires. The data were analyzed by frequency, percentage, t-test and F-test. The findings indicated that. 1) The family played great roles in cultivating morality for youth in Islamic private schools 2) Roles of family in cultivating morality for youth different with the statistical significance to their variables genders, domiciles, family characteristics, household income, mother’s ordinary education, parents’ Islamic education, household main careers and time devotion to family. But not different with the statistical significance in variables numbers of children, and father’s ordinary education.

Keywords: cultivation, family roles, morality, muslim youth
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาระดับบทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามในจังหวัดปัตตานี 5 ด้าน คือด้านความมีวินัยในตนเอง ความรับผิดชอบ ความอดทน ความซื่อสัตย์สุจริต และความขยันหมั่นเพียร 2) เพื่อเปรียบเทียบบทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนตามตัวแปร เพศของเยาวชน ภูมิลำเนาเดิม ลักษณะครอบครัว จำนวนบุตร รายได้ของครอบครัว การศึกษาสายสามัญของบิดาและมารดา การศึกษาสายศาสนาของบิดาและมารดา อาชีพหลักของครอบครัว และการให้เวลาของครอบครัว กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนที่ศึกษาอยู่ในช่วงชั้นที่ 3 ในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามควบคู่สามัญ ตามมาตรา 15(1) จำนวน 588 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าความถี่ ร้อยละ การทดสอบที และ การทดสอบเอฟ ผลการวิจัย พบว่า 1) บทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม อยู่ในระดับมากทุกด้าน 2) บทบาทของครอบครัวในการปลูกฝังจริยธรรมแก่เยาวชนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติตามตัวแปร เพศของเยาวชน ภูมิลำเนา ลักษณะครอบครัว รายได้ การศึกษาสายสามัญของมารดา การศึกษาสายศาสนาของบิดาและมารดา อาชีพของครอบครัว และการให้เวลาแก่บุตรหลาน แต่ไม่พบความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติในตัวแปร จำนวนบุตร และการศึกษาสายสามัญของบิดา

คำสำคัญ : การปลูกฝัง, จริยธรรม, บทบาทครอบครัว, เยาวชนมุสลิม

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=506