ใจเย็น, ., บุญสวรรค์ส่ง, ., ยุตาคม, ., Chaiyen, <., Bunsawansong, P., & Yutakom, N. (2008, March 18). แนวคิดเรื่องสมดุลเคมีของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Thai High School Students’ Conceptions about Chemical Equilibrium. Songklanakarin : E-Journal of Social Sciences & Humanities [Online], 13(4). Available: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=483.

แนวคิดเรื่องสมดุลเคมีของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Thai High School Students’ Conceptions about Chemical Equilibrium

เยาวเรศ ใจเย็น, โครงการผลิตนักวิจัยพัฒนาด้านการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัย
เพ็ญศรี บุญสวรรค์ส่ง, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
นฤมล ยุตาคม, ภาควิชาการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Yaowares Chaiyen, The Program to Prepare Research and Development Personnel for Science Education,
Pensri Bunsawansong, Department of Chemistry, Faculty of Science, Faculty of Education, Kasetsart Uni
Naruemon Yutakom, Department of Education, Faculty of Education, Kasetsart University.

Abstract

The aim of this study was to investigate Thai high school students’ conceptions of chemical equilibrium. One hundred and twenty five Thai high school students from three schools in Chanthaburi Province were asked to complete the Chemical Equilibrium Concept Survey (CECS) consisting of 10 questions related to this concept. The results showed that most of Thai high school students’ conceptions of chemical equilibrium ranged from a partial understanding to no understanding in the topic of changes to be equilibrium, equilibrium in chemical reaction, equilibrium constant, factors affecting equilibrium conditions and Le Châtelier’s principle, and chemical equilibrium in living things and in industrial applications. A few students showed sound understanding in some topic of chemical equilibrium concept. These findings suggested that more effective teaching strategies need to be developed for enhancing students’ sound understanding of chemical equilibrium concept.

Keywords: alternative conception, chemical equilibrium, high school student, student’s conception

บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องสมดุลเคมีของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย จำนวน 125 คน จากโรงเรียน 3 แห่ง ในจังหวัดจันทบุรี นักเรียนเหล่านี้ตอบคำถามในแบบสำรวจแนวคิดเรื่อง สมดุลเคมี (Chemical Equilibrium Concept Survey, CECS) ซึ่งประกอบด้วยคำถามจำนวน 10 ข้อ___ ผลการวิจัย พบว่า แนวคิดเรื่องสมดุลเคมีของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในเรื่องการดำเนินเข้าสู่ภาวะสมดุล ภาวะสมดุล ในปฏิกิริยาเคมี ลักษณะของสมดุลเคมี ค่าคงที่สมดุล ปัจจัยที่มีผลต่อภาวะสมดุลและหลักของเลอชาเตอลิเอ และ สมดุลเคมีในสิ่งมีชีวิตและการประยุกต์ใช้ในอุตสาหกรรม เป็นแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์แบบไม่สมบูรณ์จนถึงไม่มี แนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์เป็นส่วนมาก มีนักเรียนเพียงบางส่วนเท่านั้นที่มีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์เรื่องสมดุลเคมี ผลที่ได้จากการวิจัยได้ข้อเสนอแนะว่าควรมีการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนเรื่องสมดุลเคมีให้มีประสิทธิภาพ มากขึ้นเพื่อส่งเสริมให้นักเรียนมีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์เรื่องสมดุลเคมี

คำสำคัญ: นักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย, แนวคิดของนักเรียน, แนวคิดทางเลือก, สมดุลเคมี

Full Text: PDF




Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

Original article at: https://kaekae.oas.psu.ac.th/ojs/psuhsej/viewarticle.php?id=483